Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Het vak maakt een ongekende bloei door’

Serie: Communicatiestrategen over de trends voor 2015. Ditmaal Piet Hein Coebergh.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Harten en geesten van belanghebbenden

related partner content for mobile comes here

Pr is sinds een aantal jaar flink op zijn retour, tenminste, als je kijkt naar de steeds kleinere omvang van de 100 grootste pr-bureaus in Nederland, die bij elkaar nog geen 1.000 adviseurs in dienst hebben. Bureaus in reclame of managementconsulting hebben het overigens nog moeilijker, dus deze neergang zal niet alleen aan pr, maar ook aan de economische luwte en scherpere inkoop liggen.

Het vak maakt daarentegen een ongekende bloei door als je kijkt naar hoe vaak media pr tegenwoordig noemen als essentieel instrument in politiek en bedrijfsleven om de harten en geesten te winnen van belanghebbenden. Pr, te definiëren als betrokkenheid door dialoog, is daarmee van en voor ons allemaal. In ieder geval behoort pr niet exclusief tot het leger spindoctors dat vooral in de angstdromen van de traditionele media bestaat.

Prikkel voor machthebbers

Integendeel: met de opkomst van de burgerjournalistiek is de prikkel voor machthebbers om te investeren in dialoog, reputatie en transparantie groter dan ooit. De veronderstelde stijging, maar feitelijke daling, van het aantal pr-adviseurs in Nederland heeft de zittingsduur van de gemiddelde minister, burgemeester of ceo in ieder geval niet verlengd. Juist de zorgelijke traditionele media en bijbehorende wetenschappers zelf, moeten nog wennen aan de door digitalisering afbrokkelende zekerheden.

Niet makkelijker, wel interessanter

Ook in 2015 zullen grenzen hierin verder vervagen. Organisaties communiceren steeds vaker rechtstreeks met hun doelgroep via sociale media, in plaats van advertenties of persberichten. In kranten, magazines en blogs wordt het verschil tussen reclame en redactionele aandacht (helaas) steeds onduidelijker. De grens tussen wat je het beste offline dan wel online zou moeten communiceren is nauwelijks nog te maken. Meer organisaties zullen het voorbeeld van Aegon volgen om het onderscheid tussen interne en externe communicatie in de organisatie formeel op te heffen. Communicatieprofessionals krijgen meer vraag naar integrale benaderingen in paid, owned en earned media en zullen vaker grensoverschrijdend willen of moeten werken. Makkelijker wordt het er misschien niet op, interessanter zeker wel.

Piet Hein Coebergh is Lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden en partner bij Coebergh Communicatie & PR

Deze bijdrage is ook verschenen in Communicatie december 2014.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in