Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitterende agent moet niet opscheppen, maar betrokkenheid tonen

Onderzoek naar Twitter en wijkagenten
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met twitteren kunnen wijkagenten het vertrouwen van buurtbewoners in de overheid vergroten, maar de agent moet  betrokkenheid met buurt en  bewoners tonen in plaats van op te scheppen over vangsten en andere resultaten. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Dick Roodenburg, coördinator Integrale Veiligheid Gemeente De Ronde Venen.

related partner content for mobile comes here

Op welke manier

Roodenburg onderzocht voor zijn afstudeeronderzoek hoe het vertrouwen van de burger in de politie is te verbeteren via sociale media. In het bijzonder richtte hij zich op het gebruik van Twitter door wijkagenten in Mijdrecht, Utrecht/Leidsche Rijn en Vleuten de Meern. Zijn belangrijkste vaststelling is dat twitteren ertoe doet, mits je het op de juiste manier inzet. &;Er was al vastgesteld dat er een relatie is tussen het gebruik van sociale media door autoriteiten en het vertrouwen van de burger, maar wat zijn de factóren?&; Het vertrouwen van de burger in de politie is gebaseerd op drie elementen, weet Roodenburg: effectiviteit; eerlijk/rechtvaardig/respectvol optreden; en betrokkenheid met de lokale emeenschap.&;Betrokkenheid en respect blijken belangrijke factoren. Maar politieagenten die alleen maar vertellen hoe goed ze zijn, krijgen de handen niet op elkaar.&;

Betrokkenheid tonen

Nabijheid en zichtbaarheid zijn veel belangrijker dan vertellen dat er weer iemand aangehouden is, stelt Roodenburg. &;Het is belangrijk om te laten zien &;we weten wat er speelt in de buurt&;. Dus laten zien dat je betrokken bent.&; Twitter kan ook zeer drempelverlagend werken, weet hij uit de reacties van twitteraars uit de onderzochte buurten. &;De wijkagent in Leidsche Rijn vraagt bijvoorbeeld via Twitter waar hij het beste kan gaan surveilleren. Dat werkt.&;

Niet opscheppen

Wat een wijkagent dus vooral niet moet doen is veel &;opscheppen&; over wat de politie allemaal bereikt heeft. &;En je moet ook echt weten waar het over gaat. Als je meldt dat er een verkeerscontrole is geweest, wek je niet veel sympathie op. Maar als je meldt dat die controle om half acht bij een school was waar klachten over het verkeer waren, werkt het wél om het vertrouwen te verhogen. Je moet ook oppassen voor stigmatiseren, bijvoorbeeld door de zoveelste inbraak in dezelfde buurt te melden.&;

Gemeentelijke rol

Voor de gemeentelijke veiligheidsfunctionaris die hijzelf is, ziet hij hierin ook een rol. &;Naar aanleiding van incidenten kun je communiceren over wat wel of niet handig is om via Twitter te verspreiden. Het is belangrijk daarover te sparren met de politie.&; Roodenburg denkt dat zijn uitgangspunten tot op zekere hoogte ook toe te passen zijn op communicatie door - sterk in aantal groeiende - wijkgerichte functionarissen van de gemeeente zelf.

Zie een opverzicht van Twitterende agenten.

[Tekst: Freek Blankena , Binnenlands Bestuur]

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in