Overslaan en naar de inhoud gaan

'Het zijn niet alleen mensen die een dataspoor achterlaten'(Visie Mobile 2015)

Minco de Boer (Somo) spreekt zijn verwachtingen voor komend jaar uit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als consultant, director en investeerder in digital en mobile kan ik mijn visie &;Mobiel in 2015&; vanuit meerdere perspectieven opschrijven: sectoren, hardware, software, bedrijfsfuncties, etc. Hierover nadenkend bleek voor mij al snel dat een keuze voor een van deze invalshoeken geen recht doen aan de overstijgende impact van mobiele technologie op business modellen, innovatie en markten. Mobiel is geen geïsoleerd fenomeen meer. Wat dan wel?

related partner content for mobile comes here

Mobiel staat voor de beschikbaarheid van internet technologie voor alles en iedereen onafhankelijk van tijd, plaats en ruimte. Deze alomtegenwoordigheid zet alles op z&;n kop. Distributie voordelen verdwijnen, media schaarste is niet meer, toetreding drempels worden lager, hiërarchische communicatie lijnen zijn doorgesneden, en klassieke segmentatie modellen afgezonken.

Volledige connectiviteit en personalisatie staat centraal in 2015.  Welke concrete ontwikkelen zijn leidend en wie gaan hiervan profiteren of onder lijden? En waarom is &;mobiel&; hierin toonaangevend?

Wearables - De launch van Apple Watch zet het wearables segment in 1 klap op de kaart. Apple laat zien dat technologie en design samen door 1 deur kunnen, dat registratie middels sensoren niet bedreigend hoeft te zijn, en dat een smartphone een persoonlijke hub is die overal op kan inhaken. Apple Watch is een kritieke uitbreiding van Apple’s ecosysteem en opent de deur voor innovatie in retail, health & fitness, insurance, en entertainment.

Data science - Het besef dat absolute connectiviteit tot fijnmazige tracking van individueel- en sociaal gedrag heeft geleidt, spoort bedrijven aan om data science afdelingen op te zetten. Studenten wiskunde, econometrie en actuariaat behoren tot de best verdienende starters en professionals.

Payment - Overal en altijd snel betalen is toegankelijk voor iedere gebruiker met een nieuwe telefoon. Apple Pay verovert in een mum van tijd een aanzienlijk marktaandeel op de Europese payment markt. PSP&;s en &;PSP integrators&; zijn terug te vinden in iedere app die transacties aanbiedt.

The Empowered & Agile Employee - De BYOD programma&;s van corporates hebben de &;consumerisation of the enterprise&; ingeluid. Werknemers zitten niet meer &;vast&; aan bureaus en laptops maar gebruiken hun smartphones en tablets om via Slack, IFTTT, en Evernote samen aan meerdere projecten tegelijk te werken. Vooruitstrevende CTO&;s en CIO&;s ontwikkelen een corporate appstore voor hun eigen apps met gebruiksvriendelijke user journeys voor hun werknemers.

Connected Car, Home & Health  - Het zijn niet alleen mensen die een data spoor achterlaten. Hun huizen, auto&;s, magnetrons en tandenborstels zijn bewapend met registratie systemen die de opgenomen data vriendelijk in een app, flat screen TV, horloge, spiegel of navigatiescherm presenteren en suggesties aanbieden voor motor olie, een verzekering of gerecht.

Integrated Marketing Infrastructure - Met alle data over interesses en aankopen in de Cloud en op ieder device beschikbaar is de traditionele gekanaliseerde doelgroep omgevormd tot een onvangbaar en veeleisend geheel van hyper segmenten en individuen. Merken die hun operatie volledig integreren en omzetten naar een open meetbare multi-richting structuur profiteren van de voordelen. Centraal hierin staat de klanten app waarmee de gebruiker product verpakkingen scant, beacon signalen oppikt, reserveringen plaatst en diensten afneemt.

Native Advertising - In 2015 consumeren klanten meer media via hun smartphones, tablets en wearables dan via TV en Print. Het &;mobile moment&; is voor iedereen aangebroken. Traditionele advertising modellen worden vervangen door native advertising. Ontvangers storen zich niet aan de vermenging van content en commercie als het maar relevant is. Redacties die vasthouden aan een strikte scheiding en de profiel data van hun lezers blijven negeren worden kleiner en kleiner.

Instant Commerce - De stap na native advertising. De mobile visueel leidende platformen (Instagram, Pinterest, Snapchat, etc.) hebben genoeg data om te weten wat hun gebruikers willen en kunnen kopen. Er verschijnt een koopknop in de content feeds die de gewenste transactie zonder de app te verlaten afhandelt.

Minco de Boer is VP Client Services bij Somo Ltd

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in