Overslaan en naar de inhoud gaan

Handig morrelen aan de prijzen

Veel markten hebben te maken gehad met enorme prijsslagen. De eindgebruiker profiteert, in ieder geval op korte termijn, maar de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er zijn eigenlijk legio mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de structuur van de prijs. Hoe complexer de markt, des te complexer ook de structuur van een prijs. En dat biedt kansen.

related partner content for mobile comes here

Een andere manier om niet mee te gaan in een neerwaartse prijsspiraal is meer opties te bieden voor dezelfde prijs. Chrysler kwam als een van de eerste autofabrikanten met standaardopties als airconditioning en stuurbekrachtiging, bijvoorbeeld bij de Jeep Cherokee. Nissan deed het andersom. Het verlaagde de prijs van het sportmodel 300ZX met 4,5%, maar verwijderde tegelijk de kooiconstructie uit de standaardoptie. Een variant op deze strategie is om bij de aankoop van een product iets anders (of het recht daarop) weg te geven, of tegen een aantrekkelijke prijs te verkopen. Marlboro biedt zo horloges met logo aan bij de aankoop van sigaretten.

Wie toch een lagere prijs wil bieden zonder de marges te verkleinen, kan het serviceniveau navenant verlagen; dat valt niet altijd op. De hotelketen Marriott bood begin jaren negentig forse korting op kamers als de klant ruim van te voren betaalde en ook bijbetaalde voor een verandering in de reservering. Deze regeling gold voor een klein deel van de kamers. Goede reclame, en Marriott pakte de winst alsnog bij de ‘gewoon-geprijsde’ kamers.

< SIZE=1>Bron=business horizons, november-december 2000<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in