Handig morrelen aan de prijzen


Er zijn eigenlijk legio mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de structuur van de prijs. Hoe complexer de markt, des te complexer ook de structuur van een prijs. En dat biedt kansen.
Een andere manier om niet mee te gaan in een neerwaartse prijsspiraal is meer opties te bieden voor dezelfde prijs. Chrysler kwam als een van de eerste autofabrikanten met standaardopties als airconditioning en stuurbekrachtiging, bijvoorbeeld bij de Jeep Cherokee. Nissan deed het andersom. Het verlaagde de prijs van het sportmodel 300ZX met 4,5%, maar verwijderde tegelijk de kooiconstructie uit de standaardoptie. Een variant op deze strategie is om bij de aankoop van een product iets anders (of het recht daarop) weg te geven, of tegen een aantrekkelijke prijs te verkopen. Marlboro biedt zo horloges met logo aan bij de aankoop van sigaretten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWie toch een lagere prijs wil bieden zonder de marges te verkleinen, kan het serviceniveau navenant verlagen; dat valt niet altijd op. De hotelketen Marriott bood begin jaren negentig forse korting op kamers als de klant ruim van te voren betaalde en ook bijbetaalde voor een verandering in de reservering. Deze regeling gold voor een klein deel van de kamers. Goede reclame, en Marriott pakte de winst alsnog bij de ‘gewoon-geprijsde’ kamers.
<#FONT SIZE=1>Bron=business horizons, november-december 2000<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid