Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote doeken met alcoholreclame uit de binnenstad

Enorme reclamedoeken van Heineken, Amstel of Bacardi: in het centrum van Amsterdam zijn deze swanks met alcoholreclame, voortaan taboe. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het zijn doeken van soms wel 60 bij 20 meter aan blinde muren, gevels of bouwsteigers. Het liefst langs snelwegen of op pleinen met héél veel passanten. Veel bedrijven zien die swanks wel zitten. Toch zijn ze niet onomstreden. De stadsdeelraad Amsterdam-Centrum staat de alcoholreclames niet langer toe.

related partner content for mobile comes here

’Wij willen het gebruik van alcohol niet stimuleren, en zéker niet onder jongeren’, aldus de deelraad tegen het Algemeen Dagblad. ‘Vandaar dat we geen toestemming meer geven voor dergelijke reclames.’

Stap is blij met dit besluit. Stap vindt het positief dat het lokale bestuur 'zijn eigen grenzen stelt en zich niet neerlegt bij de minimale nationale regels op het gebied van alcoholreclame'.
Stap heeft direct een brief geschreven aan 15 andere grote steden met het verzoek het voorbeeld van Amsterdam en Utrecht - dat al eerder een dergelijk verbod uitvaardigde - te volgen.

Directeur Wim van Dalen van Stap: ‘Je moet als gemeente voorkomen dat kinderen op straat op ieder tijdstip van de dag met de boodschap geconfronteerd worden dat het drinken van alcohol alleen maar spannend, leuk of lekker is. Dat is een wel erg eenzijdige benadering.’
Volgens de stichting zijn steigerdoeken een nieuw fenomeen, waarvoor in veel gemeentes nu beleid wordt gemaakt. Stap roept steden als Apeldoorn, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle daarom op alcoholreclame op 'publieke plaatsen' te verbieden.

MegaMedium, dat leeft van de mega-reclames, laat bij monde van directeur Cedric Boterman weten: ‘Met algemene alcoholreclames heb ik geen moeite. Het wordt een ander verhaal als er teksten op zouden staan als: 'Je bent een sukkel als je geen alcohol drinkt'. Daar zou ik niet voor zijn.’
Zijn bedrijf heeft sinds 2000 al meer dan 400 reclameprojecten in Nederland gerealiseerd. ‘Daarvan was nog geen 10 procent voor alcoholmerken. Maar als die reclames overal verboden worden, heeft dat voor deze sector wel gevolgen. Het zijn vaak fabrikanten met aardige reclamebudgetten.’

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) noemt de maatregel van het stadsdeel Amsterdam-Centrum ‘window-dressing’.
Stiva-directeur Ingrid van Engelshoven in het AD: ‘Met het verbieden van reclames op steigerdoeken los je het probleem van drankmisbruik niet op. Het is een voor de buitenwereld makkelijke, herkenbare maatregel. Maar de suggestie wordt nu gewekt dat er een verband is tussen reclame en drankmisbruik. Die stelling is niet vol te houden. In Zweden mag bijna niks met alcoholreclame, maar 't misbruik is niet afgenomen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in