Grote doeken met alcoholreclame uit de binnenstad


Het zijn doeken van soms wel 60 bij 20 meter aan blinde muren, gevels of bouwsteigers. Het liefst langs snelwegen of op pleinen met héél veel passanten. Veel bedrijven zien die swanks wel zitten. Toch zijn ze niet onomstreden. De stadsdeelraad Amsterdam-Centrum staat de alcoholreclames niet langer toe.
’Wij willen het gebruik van alcohol niet stimuleren, en zéker niet onder jongeren’, aldus de deelraad tegen het Algemeen Dagblad. ‘Vandaar dat we geen toestemming meer geven voor dergelijke reclames.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Stap is blij met dit besluit. Stap vindt het positief dat het lokale bestuur 'zijn eigen grenzen stelt en zich niet neerlegt bij de minimale nationale regels op het gebied van alcoholreclame'.
Stap heeft direct een brief geschreven aan 15 andere grote steden met het verzoek het voorbeeld van Amsterdam en Utrecht - dat al eerder een dergelijk verbod uitvaardigde - te volgen.
Directeur Wim van Dalen van Stap: ‘Je moet als gemeente voorkomen dat kinderen op straat op ieder tijdstip van de dag met de boodschap geconfronteerd worden dat het drinken van alcohol alleen maar spannend, leuk of lekker is. Dat is een wel erg eenzijdige benadering.’
Volgens de stichting zijn steigerdoeken een nieuw fenomeen, waarvoor in veel gemeentes nu beleid wordt gemaakt. Stap roept steden als Apeldoorn, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle daarom op alcoholreclame op 'publieke plaatsen' te verbieden.
MegaMedium, dat leeft van de mega-reclames, laat bij monde van directeur Cedric Boterman weten: ‘Met algemene alcoholreclames heb ik geen moeite. Het wordt een ander verhaal als er teksten op zouden staan als: 'Je bent een sukkel als je geen alcohol drinkt'. Daar zou ik niet voor zijn.’
Zijn bedrijf heeft sinds 2000 al meer dan 400 reclameprojecten in Nederland gerealiseerd. ‘Daarvan was nog geen 10 procent voor alcoholmerken. Maar als die reclames overal verboden worden, heeft dat voor deze sector wel gevolgen. Het zijn vaak fabrikanten met aardige reclamebudgetten.’
De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) noemt de maatregel van het stadsdeel Amsterdam-Centrum ‘window-dressing’.
Stiva-directeur Ingrid van Engelshoven in het AD: ‘Met het verbieden van reclames op steigerdoeken los je het probleem van drankmisbruik niet op. Het is een voor de buitenwereld makkelijke, herkenbare maatregel. Maar de suggestie wordt nu gewekt dat er een verband is tussen reclame en drankmisbruik. Die stelling is niet vol te houden. In Zweden mag bijna niks met alcoholreclame, maar 't misbruik is niet afgenomen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid