Groot Accenten voor Bavaria, Alfred en Interpolis
Hoofdwinnaars van de San dit jaar zijn Bavaria (Adverteerder van het Jaar), Alfred (Bureau van het Jaar) en Interpolis (Consistent Accent).
Bavaria werd beloond voor het succesvol vormgeven van de rol als ‘challenger’ in de biermarkt. Dat deed het onder meer een grootscheepse aanpassing van het design, het voortzetten van Bavaria City Racing, het nieuw leven inblazen van het alcoholvrij segment en met de meest succesvolle WK-inhaker: de Dutch Dress. Bavaria was dit jaar ook nog goed voor Accenten in de categorieën Fast Moving en Geïntegreerde Communicatie.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAlfred werd bekroond voor het maken van keuzes. Het bureau richt zich volgens de jury op het maken van goede reclamecampagnes maken zonder versnippering. Daar is Alfred goed in. Dat heeft zich vertaald in 20 pct omzetgroei, zeven nieuwe opdrachtgevers en groei over de grens (Lowe@Alfred). Alfred won daarnaast een Accent met Pietertje, voor Unilever / Calvé Pindakaas.
Interpolis kreeg het Consistent Accent omdat het trouw bleef aan het besluit dat het tien jaar geleden nam: vasthouden aan de propositie ‘Glashelder’. De consistentie van Interpolis gaat verder dan de consequent doorgevoerde huisstijlkleur (aqua). Voor de (marketing)communicatie stelde Interpolis samen met FHV/BBDO (een samenwerking van tien jaar: ook consistent!) een afvinklijstje op: Eenvoud, duidelijk en laagdrempelig. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. De verzekeraar ontving ook nog een Accent in de categorie Dienstverlening Financieel.
Bureau N=5 haalde dit jaar de meeste Accenten binnen, namelijk zes. San-voorzitter Jan Paul van Heemskerk: ‘N=5 blijft het structureel goed doen voor zijn klanten. Twee jaar geleden stond het bureau op de shortlist, vorig jaar werd N=5 Bureau van het Jaar en nu krijgen ze onder andere een Accent voor het nieuwe account, de Rabobank. Ze laten wederom zien dat ze een gedreven organisatie zijn.’
Andere bureaus met meerdere bekroningen zijn FHV/BBDO (5 Accenten), Publicis (4) en Selmore (3). Lay’s (Retail en Geïntegreerde Communicatie) en Sire (Non-profit/overheid en Geïntegreerde Communicatie) werden ieder met twee Accenten bekroond. Net als Bavaria (zie tweede alinea).
Naar aanleiding van reacties van oplettende lezers (dank allen!) is dit artikel aangepast en aangevuld. Er ontstond verwarring over wanneer een Accent geteld wordt voor het totaal. De San-organisatie beloont het inzendende bureau en adverteerder met een Accent. Alle ‘medewerkende bureaus’ ontvangen niet direct een Accent en worden niet meegeteld voor het totaal. Dat neemt echter niet weg dat ook die bureaus een vermelding waard zijn. Alle bureaus worden in het totaaloverzicht hieronder en in het blad genoemd. Tevens kunnen ‘medewerkende bureaus’ een Accent aanvragen bij de San-organisatie.
Hieronder een opsomming van alle 36 uitgereikte Accenten. Meer uitgebreide verslaggeving over de San Accenten in Adformatie van deze week.
Business-to-Business
Het antwoord op alles waar u niet om heeft gevraagd – Klant: DAS. Bureau: N=5
Interbest Six Word Story Schrijfwedstrijd – Klant: Interbest. Bureau: Being There.
Fuel Duel – Klant: Mercedes-Benz Nederland Bedrijfswagens. Bureaus: N=5, MCR.
Join the future of general lighting – Klant: Philips Lighting. Bureaus: Red Urban, Bovil DDB, Imago Reclame.
Corporate
Oranje Leeuwen – Klant: ING. Bureau: Leukwerkt Worldwide.
Niemand – Klant: Nuon. Bureau: N=5.
Meer winnen dan de wedstrijd – Klant: Rabobank Nederland. Bureau: N=5.
Iedereen heeft iets met Randstad – Klant: Randstad Nederland. Bureau: Publicis.
Dienstverlening
Beter Horen. De hoorspecialist. – Klant: Beter Horen. Bureau: N=5.
Bewaarbox – Klant: Hi. Bureaus: FHV BBDO, Red Urban, Winkelman & van Hessen, De Werkvloer, Mindshare, Brandfighters.
Inholland Toekomstscanner – Klant: Hogeschool Inholland. Bureau: Red Urban.
De Herinneringsminuut 2010 – Klant: Yarden. Bureaus: Lemz, Endemol.
Dienstverlening Financieel
Interpolis Preventiecampagne – Klant: Interpolis. Bureaus: FHV BBDO, OMD Nederland, Hit-PR.
Volg je Hart. Gebruik je Hoofd. Triodos Bank – Klant: Triodos Bank. Bureau: Dawn.
Durables
Joyriders gezocht – Klant: BMW Nederland. Bureaus: UbachsWisbrun/JWT, Readershouse Brand Media.
De Nieuwe Saab 9-5 daagt iedereen uit. – Klant: Saab Nederland. Bureaus: Doorn & Roos, Studio Prins.
Polo 444 – Klant: Pon's Automobielhandel (Volkswagen). Bureau: ACHTUNG!
Fast Moving
Bavaria DutchDress – Klant: Bavaria. Bureaus: Selmore, ACHTUNG!, X-Ingredient, Erikpas.nl, Don't Tell Mumm, Supertrash.
Pietertje – Klant: Unilever (Calvé Pindakaas). Bureau: Alfred.
Amoy Asian Vibes. Klant: H.J. Heinz. Bureaus: Groen &Kool, Mobile Generation.
Maak de smaak – Klant: Lay's. Bureaus: FHV BBDO, Red Urban, RTL, TBWA\Busted, Proud Design, OMD, Masmedia, 3MO, Aorta, Walkers.
Geïntegreerde Communicatie
Bavaria DutchDress – Klant: Bavaria. Bureaus: Selmore, ACHTUNG!, X-Ingredient, Erikpas.nl, Don't Tell Mumm, Supertrash.
Maak de smaak – Klant: Lay's. Bureaus: FHV BBDO, Red Urban, RTL, TBWA\Busted, Proud Design, OMD, Masmedia, 3MO, Aorta, Walkers.
Aardige mensen – Klant: SIRE. Bureau: Publicis.
Non-Profit Overheid
KiKa, Bedankcampagne – Klant: Kika. Bureau: Publicis.
TMF Doof worden doe je zo – Klant: Nationale Hoorstichting, TMF. Bureau: MTV Networks.
Aardige mensen – Klant: SIRE. Bureau: Publicis.
VVD ZEKER NU – Klant: VVD. Bureau: XXS.
Personeel
Houthoff Buruma The Game – Klant: Houthoff Buruma. Bureaus: Ranj Serious Games, Houthoff Buruma.
NS Talent Clinic – Klant: NS. Bureau: Co Unlimited.
De Nederlandse Tuinbouw: It’s Alive – Klant: Productschap Tuinbouw. Bureaus: N=5, KONG, MTV Networks, Exprtease.
Retail
Inspiration 140 jaar – Klant: De Bijenkorf. Bureaus: Selmore, Selmore Lynx.
Wat koop je nog voor... – Klant: HEMA. Bureaus: DOOM&DICKSON, JUMP.
Hallo Jumbo – Klant: Jumbo Supermarkten. Bureaus: FHV BBDO, VVO2 Retailcommunicatie, Communicatie Team, collega's Jumbo.
Vrije Tijd
Efteling zoekt Drakenstrijders – Klant: Efteling. Bureaus: Commpas/SuperRebel, Netvlies Internetdiensten, Nickelodeon/MTV Networks.
IK MOET NUSPORT – Klant: NUsport. Bureau: BSUR.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid