Overslaan en naar de inhoud gaan

Google meet brandingeffect display

Google introduceert Google Campaign Insites, een meetinstrument dat de branding-impact van display-advertenties kan meten. Mascha Driessen,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De tool moet volgens Google efficiënter adverteren mogelijk maken, net als bij search. Driessen: ‘De nieuwe tool past goed in Google’s display strategie “bringing the science of search to the art of display”. Ik verwacht dan ook dat veel grote adverteerders op het Google content network naar ons toekomen voor een analyse van hun campagne.’

related partner content for mobile comes here

Driessen: ‘Display meten kan via standaard engagementtools, zoals meten van kliks, views, interactie, en het meten van conversies. Nu kunnen we echter ook meten of de exposure heeft geresulteerd in substantieel hoger websitebezoek of zoekopdrachten.’ Het meetinstrument sluit volgens Driessen ook de effecten van andere mediumtypen uit, om uiteindelijk de effecten van de alleen de displaycampagne in kaart te kunnen brengen. ‘We vergelijken twee anonieme groepen. De eerste groep is een controlegroep die de ad niet ziet, de tweede groep ziet de ad wel.’

Voor een juiste uitslag is een minimum van 50 miljoen views nodig, verspreid over maximaal 3 maanden. ‘Dat maakt de steekproef tienmaal groter dan bestaande standaard consumentenpanels.’

Google onderzoekt voor, tijdens en na de campagne. Na de nulmeting worden de twee groepen vergeleken op het verschil tussen websitebezoek en searches. ‘Het verschil toont direct het toegevoegde effect van display aan. Dat komt omdat de steekproef zo groot is. En zo vlak je ook het effect van externe ruis (waaronder offline) uit. Die ruis is bij beide groepen als het goed is gelijk. Het enige verschil tussen beiden is het al dan niet blootgesteld zijn aan de campagne.’

De testen vonden plaats in de Verenigde Staten en in Groot-Brittannië. Vandaag wordt de dienst uitgerold in Nederland, Frankrijk en Duitsland. De markt is een stuk groter in de testlanden, zijn dezelfde resultaten hier haalbaar? ‘We hebben inderdaad in grote landen getest in verband met de schaalgrootte, onder andere. Maar de dienst gaat ook in Nederland zeker werken.’

De dienst is gratis, maar wordt nog intern aangeboden. Driessen: ‘In de toekomst komt de dienst wellicht beschikbaar in AdWords.’ Hoe komt Google aan de data? ‘Die wordt opt-in verkregen, via de gebruikers van de Google toolbar(pagerank, sitewiki).’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in