Overslaan en naar de inhoud gaan

Eén verkeerd woord in Hemafolder en Paasvlam slaat in de pan

Grote merken zijn er niet alleen voor iedereen, ze zijn ook van iedereen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Met Kerst weet iedereen dat het kindeke Jezus is geboren. De betekenis van Hemelvaart is ook een makkie. Maar Goede Vrijdag en Pasen is een ander verhaal. Het is niet niks, kruisiging en wederopstanding. Toch wil het lijden van Jezus, zijn dood op de heuvel Golgotha bij Jeruzalem en zijn wonderlijke verrijzenis, de Nederlander even niet te binnen schieten. Bij Pasen denkt men aan een lang weekend, Paaseieren verstoppen en Paasbrunchen. Nederland is verder twee dagen lang één grote Paasshow aan een hele lange meubel-, auto-, camper- en caravanboulevard.

De christelijke oorsprong van onze feestdagen mag dan zijn weggezakt. Eén verkeerd woord in een winkelfolder en het land staat op z’n kop. Vorige week ging de Hema over de knie van de PVV, GeenStijl en de VVD-fractievoorzitter, omdat er geen ‘Vrolijk Pasen’ maar Vrolijk voorjaar’ op de foldercover stond. En ‘Paaseitjes’ plots ‘Verstopeitjes’ heten. De Hema was al eerder het haasje met het kunstproject El Hema, een denkbeeldige Arabische Hema. En eind vorig jaar werd het personeel bedreigd omdat de Zwarte Pieten-poppen waren vervangen door Roetveeg-pieten.

related partner content for mobile comes here

Arme Hema is zich van geen kwaad bewust. En wil niets liever dan het iedereen naar de zin maken. Maar misschien ligt daar ook een beetje het probleem. Grote merken zijn er niet alleen voor iedereen, ze zijn ook van iedereen.
Coca-Cola introduceerde een zoetere receptuur om Pepsi aan te vallen. De consument pikte dit niet en dwong de frisdrankgigant dit heel snel terug te draaien. Albert-Heijn kon stoppen met diervriendelijk halal-vlees toen de consument ontdekte dat het uit de bio-industrie kwam.

Grote merken zijn publiek bezit. En dit publiek is met sociale media niet alleen machtiger dan ooit, maar ook altijd op zoek naar relletjes om zichzelf mee te profileren. Het maakt dan niet zoveel uit of je wel of geen hoofddoekjes, zoete cola, negerzoenen, Playboys, jodenkoeken of vrolijke Paashazen verkoopt. Het is nooit goed of het deugt niet.

Grote publieke merken hebben overigens niet alleen veel criticasters maar gelukkig ook een grote fanclub, die het op Twitter en Facebook juist voor de Hema opneemt en de kritiek afdoet als ‘kleinzielig gezeur’. Deze beschermengeltjes heeft de Schepper in die zeven dagen toch maar weer mooi bedacht. Vrolijk Pasen!

Deze column verscheen vandaag ook in Het Parool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in