Overslaan en naar de inhoud gaan

Dalend aantal klachten zorgwekkend

Hoe ver mag reclame gaan in het shockeren van het publiek? En wordt het steeds erger? Op het eerste gezicht zou je denken van niet, want…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Benetton begon zo’n tien jaar geleden met reclame die bewust provoceerde. De ophef over de foto met de stervende aids-patiënt en over andere Benetton-advertenties genereerde heel wat free publicity. Sindsdien hebben tal van merken hetzelfde recept gehanteerd. Onlangs was het Gucci dat in een advertentie een model afbeeldde dat een deel van haar schaamhaar had weggeschoren. Het restant had de vorm van een ‘G’. Het is een typisch voorbeeld van reclame, die de grenzen opzoekt van wat nog kan en mag. Naar aanleiding van dit soort gevallen klinken er altijd weer bezorgde geluiden over de toekomst van de reclame. Toch lijkt dat niet terecht, want het aantal klachten bij zelfreguleringsorganisaties daalt. Maar mag daaruit eigenlijk wel geconcludeerd worden dat reclamemakers fatsoenlijker geworden zijn? Het dalend aantal klachten kan namelijk ook betekenen dat het publiek zich niet echt meer druk maakt over reclame die wil provoceren. En dan heeft de reclamebranche pas echt reden om zich zorgen te maken.

related partner content for mobile comes here

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in