Overslaan en naar de inhoud gaan

Dacia-viral Artcore veroorzaakt commotie

Een op eigen initiatief gemaakte viral van Artcore voor het automerk Dacia heeft met name in Roemenië commotie veroorzaakt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de commercial wordt een Roemeense autohandelaar stereotypisch neergezet. Dit heeft in het land direct vragen opgeroepen. De commercial is hierdoor inmiddels 300.000 keer bekeken.

related partner content for mobile comes here

Over de commotie zegt producer Christine Anderton van Artcore: ‘We hadden het niet voorzien. Het gebruiken van stereotypes voor een humoristisch effect is natuurlijk zo oud als de weg naar Rome. We hebben een gevoelige snaar geraakt doordat de stereotypering de spijker blijkbaar op zijn kop slaat. Een Roemeense krant heeft ons zelfs gevraagd of wij een Romeense bron hadden, die heeft geholpen tijdens het schrijven van het script.’

Artcore-regisseur Berend Boorsma schreef het script en draaide de film om te laten zien ‘hoe je op onconventionele manier reuring kan creëren rondom een merk.’ Opmerkelijk is dat Dacia zelf niet werd gekend in het initiatief, het is bedoeld als showcase voor de productiemaatschappij. Anderton (producer Artcore): ‘Uit enthousiasme hebben we het zelf geproduceerd. Daarbij konden wij natuurlijk van te voren moeilijk inschatten hoe dit zou worden ontvangen. We moesten eerst bewijzen dat deze commercial opgepikt zou worden en dat is zeker gebeurd. Op YouTube is het in 2 dagen al meer dan 300.000 keer bekeken. Daarbij zijn er ontzettend veel blogs die de commercial hebben opgepikt. We hebben de commercial overigens wel bij een Renault dealer gedraaid die ook enthousiast was over het idee.’

We are First heeft de video verspreid onder verschillende (inter)nationale commercial-, marketing-, entertainment en video gerelateerde blogs, fora en communities. ‘Om het controversiële karakter van de video extra krachtbij te zetten, hebben ze de commercial de titel 'Banned Dacia Ad' gegeven. Toen zij merkten dat er een discussie ontstond in Roemenië, hebben zij zich meer op oostbloklanden gericht en hebben zij de insteek hier op aangepast.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in