Overslaan en naar de inhoud gaan

Column Jan Bennink: Schuim der aarde

Als stagebroekie bij FHV BBDO heb ik hun heilige lucht nog even mogen opsnuiven. De helden die samen met Nederlands machtigste bierman in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als stagebroekie bij FHV BBDO heb ik hun heilige lucht nog even mogen opsnuiven. De helden die samen met Nederlands machtigste bierman in eigen persoon, de beste uitingen ooit maakten voor Neerlands mooiste biermerk.

related partner content for mobile comes here

Zo stel ik me dat tafereeltje voor. Piepende blokstiften met de geur van dioxine en bitterkoekjes, Tejo, Giep en Freddie die samen, benen op tafel. in een wolk van Caballero’s en wederzijds respect de essentie van het Heineken-merk proberen te pakken. Het eurekamoment. De marker die even nog harder piept en dan zwijgt. Een slok op de goede afloop. En Ab, die buiten op de Startbaan trouw wacht in de goudbruine Cadillac.

Het resultaat was vaak simpel. Een plaat van een blikje, flesje of een viltje. Maar steevast voorzien van een gouden regel waar zelfs de grootste melkdrinker nog bierdorst van krijgt.

Freddie en zijn FHV-jongens en meiden wisten precies hoe hoppig Heineken-reclame moest smaken. En wat zij ook bedachten, het ging door. Welke marketinglummel durfde immers een advertentie af te keuren die door mijnheer Freddie zelf was bedacht?

Tegenwoordig is dat wel anders. Freddie is dood. Helaas ook figuurlijk. Heineken wordt nu bediend door ‘Het beste bureau ter wereld’ Wieden + Kennedy. Ingevlogen Jillz-drinkende baardhipsters op glitterstepjes met piercings in hun anus, maken nu al een tijd de campagnes voor Heineken, waar de marketinglummels nu zelf aan het roer staan. Jongens en meiden die liever in een oranje blazer op de beurs lopen te glimmen dan dat ze in een bruine kroeg rondhangen.

Het resultaat is meer dan bedroevend. In een geldverslindende orgie van wereldsterren, afgekochte megahits, miljoenen kostende sets, beeldbewerking, hippe partypeeps, treinen vol James Bonds en cruiseschepen vol danseressen met pauwenveren, verschaalt een wereldmerk. Met als gortdroog dieptepunt, die peperdure WK-commercial vol oranjeprut en figuranten, maar zonder het goudgeel van Heinekens bier.

Ik weet het zeker. Als Freddie één dag terug mocht komen zou hij die hele marketingbende én dat wufte bureau aan de gracht in één machtige zwaai de Amstel in flikkeren en een biertje gaan drinken in L’Europe op de goede afloop. Weg met dit schuim der aarde.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in