'Co-creatie: het speelkwartier is voorbij'


De invloed van consumenten op dienstverlenende organisaties is groter dan ooit. Consumenten zijn niet bang om organisaties kritisch te vertellen dat het aanbod niet overeenkomt met hun verwachtingen. Burgers starten ook vaker zelf initiatieven om oplossingen aan te dragen voor maatschappelijke problemen.
Steeds meer organisaties zien de kansen die het betrekken van consumenten bij de bedrijfsvoering kan hebben. Anderen voelen de drang om op deze trend in te spelen, omdat zij anders het risico lopen dat klanten zich tegen hen keren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe meeste initiatieven zijn echter nog te weinig doelgericht en richten zich alleen op de korte termijn. Bedrijven lopen weinig risico met dit soort acties, maar de opbrengsten (waarde) van co-creatie blijft daardoor ook beperkt.
Martijn Staal, Nicole de Koning, consultants en onderzoekers bij TNO Informatie- en Communicatietechnologie TNO, zijn van mening dat bedrijven en overheden nog onvoldoende op de kansen inspelen die co-creatie biedt. De co-creatie initiatieven die bedrijven starten zijn nog te weinig doelgericht, en gestarte initiatieven richten zich vaak alleen op de korte termijn.
Het doelgericht inzetten van co-creatie is essentieel om de structurele waarde van co-creatie te benutten. Zo is de conclusie in de door hun opgestelde whitepaper.
De twee komen met 4 aandachtspunten:
1.Co-creatie initiatieven moeten passen bij het vraagstuk. Soms zijn andere, ‘traditionele’ middelen minstens zo effectief.
2. Voor iedere organisatie is een andere vorm van co-creatie waardevol. De match met de organisatiedoelstellingen en het voorbereiden van de interne organisatie zijn daarbij van essentieel belang.
3. Doelstellingen en verwachtingen moeten concreter gemaakt kunnen worden, om initiatieven ook beter te kunnen evalueren en sturen
4. Het meten van het succes is belangrijk om management te overtuigen van het nut van volgende initiatieven.
Daarnaast leggen ze het TNO eParticipatie beslismodel uit. Hierbij wordt gekeken of co-creatie bij de organisatie en het vraagstuk past, hoe invulling aan de kritieke succesfactoren gegeven kan worden en hoe initiatieven kunnen worden geëvalueerd.
Zowel de aandachtspunten als het participatiemodel worden uitgebreid beschreven in de whitepaper ‘Co-creatie: het speelkwartier is voorbij’ (pdf)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid