Overslaan en naar de inhoud gaan

'Co-creatie: het speelkwartier is voorbij'

Consumenten willen invloed en bedrijven zien kansen. De initiatieven springen dan ook als paddenstoelen uit de grond. De meeste zijn echter…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De invloed van consumenten op dienstverlenende organisaties is groter dan ooit. Consumenten zijn niet bang om organisaties kritisch te vertellen dat het aanbod niet overeenkomt met hun verwachtingen. Burgers starten ook vaker zelf initiatieven om oplossingen aan te dragen voor maatschappelijke problemen.

related partner content for mobile comes here

Steeds meer organisaties zien de kansen die het betrekken van consumenten bij de bedrijfsvoering kan hebben. Anderen voelen de drang om op deze trend in te spelen, omdat zij anders het risico lopen dat klanten zich tegen hen keren.

De meeste initiatieven zijn echter nog te weinig doelgericht en richten zich alleen op de korte termijn. Bedrijven lopen weinig risico met dit soort acties, maar de opbrengsten (waarde) van co-creatie blijft daardoor ook beperkt.

Martijn Staal, Nicole de Koning, consultants en onderzoekers bij TNO Informatie- en Communicatietechnologie TNO, zijn van mening dat bedrijven en overheden nog onvoldoende op de kansen inspelen die co-creatie biedt. De co-creatie initiatieven die bedrijven starten zijn nog te weinig doelgericht, en gestarte initiatieven richten zich vaak alleen op de korte termijn.

Het doelgericht inzetten van co-creatie is essentieel om de structurele waarde van co-creatie te benutten. Zo is de conclusie in de door hun opgestelde whitepaper.

De twee komen met 4 aandachtspunten:

1.Co-creatie initiatieven moeten passen bij het vraagstuk. Soms zijn andere, ‘traditionele’ middelen minstens zo effectief.

2. Voor iedere organisatie is een andere vorm van co-creatie waardevol. De match met de organisatiedoelstellingen en het voorbereiden van de interne organisatie zijn daarbij van essentieel belang.

3. Doelstellingen en verwachtingen moeten concreter gemaakt kunnen worden, om initiatieven ook beter te kunnen evalueren en sturen

4. Het meten van het succes is belangrijk om management te overtuigen van het nut van volgende initiatieven.

Daarnaast leggen ze het TNO eParticipatie beslismodel uit. Hierbij wordt gekeken of co-creatie bij de organisatie en het vraagstuk past, hoe invulling aan de kritieke succesfactoren gegeven kan worden en hoe initiatieven kunnen worden geëvalueerd.

Zowel de aandachtspunten als het participatiemodel worden uitgebreid beschreven in de whitepaper

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in