Capgemini: consumenten hechten steeds meer belang aan gezondheid en duurzaamheid


Van de ondervraagde consumenten vindt meer dan 90 procent dat winkels met verse en beperkt houdbare assortimenten moeten veranderen.
Binnen non-food, boeken en muziek (de best scorende deelmarkten) ligt dit cijfer nog steeds boven de 80 procent. Capgemini contstateeert dat retailers en producenten van consumentenproducten meer inzicht moeten krijgen in de verwachtingen van consumenten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDaarnaast moeten ze inspelen op thema’s als “gezondheid, wellness en betaalbare duurzaamheid”. Conmsumenten stellen steeds vaker eisen aan de wijze van verkrijging van producten en diensten. Verder groeit de vraag naar online en onsite diensten en dat eist , volgens Capgemini, ‘nadrukkelijk een 1-1-afstemming, omdat de consument van morgen haar behoefte individueel ingevuld wil zien’.
Aan het onderzoek van Capgemini namen meer dan 2.000 consumenten deel uit vier landen (het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en de Verenigde Staten).
Driver seat
De consultants constateren: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten van vandaag in de driver seat zitten om zelf te bepalen waar en hoe zij hun aankopen doen. Deze positie zal in de komende tijd alleen maar sterker worden. Retailers en producenten van consumentenproducten dienen andere perspectieven te ontwikkelen om greep krijgen op toekomstige behoeften. Deze behoren naadloos te integreren in het veranderende retaillandschap en een nieuwe dialoog aangaan met consumenten zal noodzakelijk zijn. '
En: ‘Retailers worden gedwongen nadrukkelijker aandacht te besteden aan gezondheid en wellness, en om duurzaamheid op een serieuze manier te benaderen, zonder dat de prijs en waardeperceptie van de consument uit balans raakt. Er is behoefte aan meer transparantie, met name van persoonlijk informatiebeheer, en aan bedrijven die innovatieve diensten aanbieden en de waardeketen uitbreiden.’
Bert Keizer, retailspecialist Capgemini Nederland, zegt in een reactie dat er veel voor de deur staat: ‘De komende vijf à acht jaar zullen trendbreuken elkaar in rap tempo opvolgen en de consument zal op een aantal aspecten zowel de trend als de breuk veroorzaken. Essentieel daarbij is de vraag hoe het DNA van de consument binnen het nieuwe consumentisme door de retailer effectief aangesproken zal worden.’
Voor het hele rapport: http://www.capgemini.com/future_consumer/
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid