Overslaan en naar de inhoud gaan

Capgemini: consumenten hechten steeds meer belang aan gezondheid en duurzaamheid

De overgrote meerderheid van de consumenten is op een of meerdere aspecten ontevreden over hun winkelomgeving. Dit blijkt uit een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de ondervraagde consumenten vindt meer dan 90 procent dat winkels met verse en beperkt houdbare assortimenten moeten veranderen.

related partner content for mobile comes here

Binnen non-food, boeken en muziek (de best scorende deelmarkten) ligt dit cijfer nog steeds boven de 80 procent. Capgemini contstateeert dat retailers en producenten van consumentenproducten meer inzicht moeten krijgen in de verwachtingen van consumenten.

Daarnaast moeten ze inspelen op thema’s als “gezondheid, wellness en betaalbare duurzaamheid”. Conmsumenten stellen steeds vaker eisen aan de wijze van verkrijging van producten en diensten. Verder groeit de vraag naar online en onsite diensten en dat eist , volgens Capgemini, ‘nadrukkelijk een 1-1-afstemming, omdat de consument van morgen haar behoefte individueel ingevuld wil zien’.

Aan het onderzoek van Capgemini namen meer dan 2.000 consumenten deel uit vier landen (het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en de Verenigde Staten).

Driver seat

De consultants constateren: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten van vandaag in de driver seat zitten om zelf te bepalen waar en hoe zij hun aankopen doen. Deze positie zal in de komende tijd alleen maar sterker worden. Retailers en producenten van consumentenproducten dienen andere perspectieven te ontwikkelen om greep krijgen op toekomstige behoeften. Deze behoren naadloos te integreren in het veranderende retaillandschap en een nieuwe dialoog aangaan met consumenten zal noodzakelijk zijn. '

En: ‘Retailers worden gedwongen nadrukkelijker aandacht te besteden aan gezondheid en wellness, en om duurzaamheid op een serieuze manier te benaderen, zonder dat de prijs en waardeperceptie van de consument uit balans raakt. Er is behoefte aan meer transparantie, met name van persoonlijk informatiebeheer, en aan bedrijven die innovatieve diensten aanbieden en de waardeketen uitbreiden.’

Bert Keizer, retailspecialist Capgemini Nederland, zegt in een reactie dat er veel voor de deur staat: ‘De komende vijf à acht jaar zullen trendbreuken elkaar in rap tempo opvolgen en de consument zal op een aantal aspecten zowel de trend als de breuk veroorzaken. Essentieel daarbij is de vraag hoe het DNA van de consument binnen het nieuwe consumentisme door de retailer effectief aangesproken zal worden.’

Voor het hele rapport:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in