Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne voor 1,5 miljoen laaggeletterden

‘Leer lezen en schrijven’ is de naam van een nieuwe landelijke campagne, die mensen die niet (goed) kunnen lezen en schrijven, moet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen maandag vond de aftrap plaats van de landelijke campagne, die is ontwikkeld door McCann-Erickson in opdracht van Stichting Lezen & Schrijven. De campagne wordt gevoerd via TV, radio, internet, posters, trams en vrachtwagens en in dagbladen en tijdschriften. De campagne is zo opgezet dat naast de landelijke uitingen ook zoveel mogelijk scholen, gemeenten en bedrijven kunnen aanhaken. Zo ging maandag tevens de Rotterdamse versie van de campagne van start, die onder andere te zien zal zijn op Roteb wagens en in de koopgoot.De campagne wordt meerdere jaren ingezet. De campagne is vanaf deze week ook te zien in Amsterdam, Haarlem, Schiedam, bij de Belastingdienst, op Schiphol en bij bedrijven als BP, Rabobank en van Gansewinkel.

related partner content for mobile comes here

Nederland telt 1,5 miljoen laaggeletterde mensen, die zoveel moeite hebben met lezen en schrijven dat zij niet volwaardig kunnen functioneren in de samenleving. Eén miljoen van deze laaggeletterden komt uit Nederland, een half miljoen is van buitenlandse afkomst. De bekendheid over dit probleem is nog laag. Uit onderzoek door TNS-NIPO in opdracht van CINOP, blijkt dat nog geen 10 procent van de bevolking spontaan aangeeft van dit probleem op de hoogte te zijn.

De campagne wil daarin verandering brengen. Maandag ging tevens de Week van de Alfabetisering van start. De aanpak van laaggeletterdheid staat vanaf vandaag een week lang centraal met als doel een grotere bekendheid te verwerven. Margreet de Vries, directeur van Stichting Lezen & Schrijven: “In de eerste plaats wil de stichting met de campagne bereiken dat veel meer mensen een cursus lezen en schrijven gaan volgen. Nu ligt dit aantal nog rond de 5.000 cursisten per jaar. Ook hoopt de stichting met de campagne te bereiken dat het onderwerp meer bekend zal worden, zodat het uit de taboesfeer komt.”?

De campagne moet bijdragen aan het bereiken van de doelstelling van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In het vorig jaar gelanceerde plan ‘Van A tot Z betrokken’ spreken de bewindspersonen van OCW de ambitie uit om het aantal cursisten uit te breiden naar 12.000 per jaar. Centraal in deze campagne staan de persoonlijke en aangrijpende verhalen van voormalig laaggeletterden die optreden als Alfabetiseringsambassadeurs. In totaal treden ruim 30 Alfabetiseringsambassadeurs op. Zij dragen witte T-shirts met zwarte letters en beelden hiermee de kernboodschappen van de campagne uit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in