Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen printmarkt dalen pas volgend jaar minder hard

De bestedingen aan dagbladen, magazines en huis-aan-huisbladen nemen ook in 2017 nog fors af.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat voorspelt MAGNA, de media-inkoper van IPG Mediabrands in de vandaag verschenen ‘Magna Global Outlook 2017’.

related partner content for mobile comes here

In 2016 heeft print wederom bijna 10 procent aan bestedingen verloren, ofwel 82 miljoen euro netto. Magazines kwamen uit op -7,9 procent, dagbladen -10,1 procent en huis-aan-huisbladen -11,4 procent. In tien jaar is de printmarkt daarmee 62 procent gekrompen.

MAGNA verwacht dat de totale printmarkt dit jaar opnieuw een kleine 10 procent verliest: h-a-hbladen -14 procent, dagbladen -11,5 en magazines -7 procent. In de tweede helft van dit jaar is er licht herstel.

Pas in 2018 lijkt de daling minder hard te gaan. Huis-aan-huisbladen komen dan uit op -12,5 procent, dagbladen op -8 procent en magazines -6,5 procent.

Huis-aan-huisbladen


Volgens buying director print Stephan van der Sman is de vraag naar huis-aan-huisbladen niet toegenomen sinds de Persgroep de Wegener-titels heeft overgenomen. ‘Veel nationale adverteerders haken af. Wellicht dat prijs de vraag positief kan beïnvloeden van dit ondergewaardeerde en onderschatte medium’, zegt hij. ‘Een simpelere en eenduidige tariefstelling is daar ook een onderdeel van.’

Stephan van der Sman is de vraag naar huis-aan-huisbladen niet toegenomen sinds de Persgroep de Wegener-titels heeft overgenomen. ‘Veel nationale adverteerders haken af. Wellicht dat prijs de vraag positief kan beïnvloeden van dit ondergewaardeerde en onderschatte medium’, zegt hij. ‘Een simpelere en eenduidige tariefstelling is daar ook een onderdeel van.’

is de vraag naar huis-aan-huisbladen niet toegenomen sinds de Persgroep de Wegener-titels heeft overgenomen. ‘Veel nationale adverteerders haken af. Wellicht dat prijs de vraag positief kan beïnvloeden van dit ondergewaardeerde en onderschatte medium’, zegt hij. ‘Een simpelere en eenduidige tariefstelling is daar ook een onderdeel van.’

Samenwerken


Van der Sman zegt dat het eerste halfjaar van 2017 ‘tegen de verwachting in’ een onrustige periode was in de printmarkt. Samenwerken is daarom het nieuwe toverwoord om te overleven. ‘Als uitgevers de handen op slimme manier ineenslaan met mediapartners en crossmediaal content inzetten, bij voorkeur op specifieke doelgroepen, kunnen ze sterke en succesvolle merken bouwen.’

Van der Sman zegt dat het eerste halfjaar van 2017 ‘tegen de verwachting in’ een onrustige periode was in de printmarkt. Samenwerken is daarom het nieuwe toverwoord om te overleven. ‘Als uitgevers de handen op slimme manier ineenslaan met mediapartners en crossmediaal content inzetten, bij voorkeur op specifieke doelgroepen, kunnen ze sterke en succesvolle merken bouwen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in