Overslaan en naar de inhoud gaan

Allerhande is favoriet customer medium van professionals

Onlangs hebben 153 customer mediaprofessionals deelgenomen aan de Customer Media Study in opdracht van de Customer Media Council. 21% van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Allerhande bestaat al sinds 1984 als magazine en wordt zowel binnen als buiten het customer mediaveld betiteld als hét voorbeeld van een relatiemagazine. Daarbovenop werd de Allerhande tijdens de uitreiking 'Best of Customer media 2009' terecht gelauwerd met een Excellence Award. Allerhande werd door de jury geroemd “omdat het al jarenlang consequent kwaliteit laat zien. Het is echt de queen van het vak en die mag best wel eens bekroond worden.”

related partner content for mobile comes here

Ondanks het succes van Allerhande roept dit bij mij de vraag op of Allerhande dan echt het beste customer medium van Nederland is? Zijn er echt geen andere magazines die beter zijn op wat voor manier dan ook? Per slot van rekening blijkt uit eerder onderzoek in opdracht van Logeion dat er in Nederland naar schatting zo'n 11.500 bedrijfsmedia worden uitgegeven, waarvan 5.500 relatiemedia naar externe relaties worden verstuurd.

Wat voor kwaliteit hebben deze bedrijfsmedia? Zijn deze titels per definitie slechter dan de Allerhande? Het antwoord is volmondig nee. Als jurylid van Logeion's Grand Prix Bedrijfsbladen krijg je veel bladen te zien. Er zitten veel kwalitatieve hoogstaande magazines tussen zoals de genomineerden voor de categorie 'Externe Media' van het afgelopen jaar: Hansz van de Gemeente Zwolle, Platform A van de ABVAKABO FNV, en Uniek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Dit geldt ook voor de winnaars van de Customer Media Awards, zoals NAW Kwartaalmagazine van Bouwfonds Ontwikkeling, Lekker in het Leven van Procter & Gamble Nederland, Leve het Leven van het VUmc CCA, Ahá van Albert Heijn en Nuonpaper van Nuon. Allemaal mooie magazines, maar het zijn relatief nieuwe magazines in vergelijking met de Allerhande. Het is nog de vraag of deze titels over 25 jaar nog bestaan en/of ze dan nog steeds een ijzersterke formule hebben. De jarenlange consequente kwaliteit is toch het unique selling point van Allerhande.

De inzendingen voor de prijzen van Logeion en het Smin zijn natuurlijk maar het topje van de ijsberg; zo hadden Logeion en het Smin beide 'slechts' ongeveer 100 inzendingen om mee te dingen naar de awards. Betekent dit dat de resterende 11.400 Nederlandse bedrijfsmedia niet de moeite waard zijn om in te sturen voor een award? En hoeveel van deze titels kennen customer media professionals eigenlijk naast de magazines die ze zelf produceren en uitgeven? Het zijn toch de titels van vrij vooruitstrevende magazines en bekende organisaties die door de respondenten van de Customer Media Study als favoriet zijn aangeduid, namelijk Bomvol (5.4% noemt dit magazine als favoriet) van Bol.com, Spoor (3.3%) van de Nederlandse Spoorwegen, Health (2.7%) van Achmea en Ikea Family Live (2.7%) van Ikea.

Opvallend is dat 21% van de 153 respondenten aangeeft geen favoriet customer medium te hebben. Dit kan betekenen dat ze of meerdere favorieten hebben, of dat ze juist geen favoriet hebben, of dat ze het simpelweg niet weten. Wellicht is het onjuist om te concluderen dat customer media professionals weinig kennis hebben van de customer media die in Nederland uitgegeven worden. Als dit echter wel het geval zou zijn, is dat niet eens verwonderlijk. Hoe kun je ook op de hoogte zijn van alle magazines die gemaakt worden? Dat is een onmogelijke opgave. Toch worden er wel initiatieven ondernomen om titels te ontsluiten voor een groter publiek, zoals leestafels bij de Grand Parade van Logeion en het Customer Media Congres, en het boek 'Customer media in de praktijk. Relatiemedia deel 2, 122 cases uit Nederland en België' van Sak van den Boom. Maar ook hier geldt dat deze cases slechts het topje van de ijsberg zijn. Een idee is om de bestaande titeldatabase van www.customermedia.nl nieuw leven in te blazen. Op deze manier kunnen customer media professionals goed op de hoogte blijven van nieuwe en reeds bestaande titels. Wellicht dat in de toekomst dan een ander magazine dan de Allerhande als beste customer medium uit de bus komt.

Dit artikel is eerder verschenen op www.customermedia.nl

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in