Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijzengeld vrouwen-Amstel Gold Race verdubbeld, maar verschil met mannen blijft fors

Amstel streeft meer gelijkheid na, maar het vrouwenprijzengeld is nog altijd minder dan een zesde dan dat bij de mannen.
Amstel Gold Race Ladies Edition
Amstel Gold Race Ladies Edition
© Heineken Nederland
Amstel Gold Race Ladies Edition
Amstel Gold Race Ladies Edition
© Heineken Nederland

Een verdubbeling van het prijzengeld voor vrouwen, dat klinkt als een majeure stap richting gelijkheid voor mannen en vrouwen. Heineken Nederland maakte bekend dat het prijzengeld voor vrouwelijke deelnemers aan de wielerklassieker Amstel Gold Race wordt verdubbeld van 1128 euro naar 2500 euro. Wat het prijzengeld voor de mannen dit jaar is, maakt Heineken later pas bekend. (Veel) lager dan in 2018 zal het echter vermoedelijk niet zijn. Toen bedroeg het prijzengeld voor de mannen 16 duizend euro. Dat is bijna 6,5 keer zoveel als het vrouwenprijzengeld in 2019.

related partner content for mobile comes here

Blonde stoot met lange benen

Dat mannen meer verdienen dan vrouwen, is een stereotype. Een stereotype dat Amstel kennelijk minder scherp wil hebben. Dat lijkt onderdeel uit te maken van de lijn die Amstel vorig jaar inzetten. Toen maakte het pilsmerk de stap om afscheid te nemen van de stereotype rondemiss voor de jaarlijkse Amstel Gold Race. Traditioneel is dat een blonde stoot met lange benen (Amstel zei vorig jaar eufemistisch: ‘lange lokken’ of ‘de perfecte glimlach’), maar anno 2018 vond Amstel het gepast om de selectiecriteria te veranderen. Een jaar geleden: ‘We zijn juist op zoek naar klimmers, sprinters, knechten of spurtbommen die weten wat het is om aan het elastiek te hangen of een waaier te trekken. Oftewel, Amstel is opzoek naar een rondemiss en -mister met een groot wielerhart!

Van Moorsel

De stap van 1128 naar 2500 euro vrouwenprijzengeld is verre van afdoende om de indruk van seksegelijkheid te wekken. Toch zegt koersdirecteur van de Amstel Gold Race Ladies Edition en voormalig topwielrenster Leontien Zijlaard-Van Moorsel ‘ontzettend blij’ te zijn met de verdubbeling. Van Moorsel: ‘Het vrouwenwielrennen heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld en is professioneler geworden. De Nederlandse vrouwen staan aan de wereldtop en verdienen deze waardering.’

'Stap voor stap verbeteren'

Een woordvoerder van Heineken Nederland beaamt dat nog altijd een groot verschil zit in het prijzengeld van de Amstel Gold Race. Toch vindt de brouwer dat hiermee al een flinke vooruitgang wordt geboekt. 'Er spelen natuurlijk ook andere factoren mee. Het vrouwenwielrennen heeft helaas nog niet dezelfde commerciële waarde en televisierechten als de mannen. Het vrouwenwielrennen is aanzienlijk gegroeid maar op dit moment is de vrouwensport nog veel kleiner dan de mannensport. Stap voor stap worden hierin verbeteringen gemaakt, dat gaat niet over één nacht ijs.'

Heineken Nederland zegt zijn steentje hieraan bij te willen dragen door de klassieker vanaf 2017 weer voor dames te organiseren en het prijzengeld dus te verhogen. 'En dat is ondanks dat de UCI dat op dit moment nog niet voorschrijft.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in