Overslaan en naar de inhoud gaan

Zelfregulering: minder vetzuchtreclame

Amerikaanse kinderen zijn te dik. En natuurlijk krijgen reclamemakers daarvan de schuld. Er zit niet veel beters op dan die nederig te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Amerikaanse kinderen zijn te dik. En natuurlijk krijgen reclamemakers daarvan de schuld. Er zit niet veel beters op dan die nederig te erkennen gezien de enorme lobby die tegen hen gericht is. Dus beloven de voedselproducenten verenigd in de minder reclame.

related partner content for mobile comes here

(betaalde toegang) bericht dat deze GMA plechtig belooft om wat maatschappelijk bewuster om te springen met haar jaarlijkse budget gericht op de vraatzucht van het kroost. Er komen richtlijnen voor beperking van kinderreclame op tv, radio, internet en in computerspellen, zoals bijvoorbeeld beperking van de inzet van bekende figureren voor kinderen in voedseladvertenties.

Vrijdag zijn de uitkomsten te verwachten, maar volgens de braafsten van de klas duurt het te lang. Dus maken bedrijven als Kraft Foods en PepsiCo alvast zelf richtlijnen, uiteraard eveneens onder druk van beleidsmakers en kinderbeschermers die ach en wee roepen over het aansporen tot vet en suikers bunkeren door kinderen.

Op de website van de GMA troffen we alvast een (pdf) aan waarin staat dat de reclame van voedselproducenten en restaurantketens gericht op kinderen in het afgelopen decennium al danig slonk: van 6 miljard dollar per jaar tot 5 miljard dollar.

Maar de echte vraag is natuurlijk hoe de voedselproducenten en fastfood ketens hun eigen richtlijnen gaan omzeilen: hoe kunnen ze, bijvoorbeeld, virale marketing gaan inzetten om hun boodschappen toch onder de jeugd te verspreiden? Want reclame is net als water, ze zoekt zijn weg toch wel..

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in