‘Zelfregulerende Code Cultuursponsoring onvoldoende’


Zo weigert ABN-Amro sponsorcontracten met het Stedelijk Museum Amsterdam openbaar te maken, waardoor toetsing aan de code onmogelijk is.
SP-Kamerlid Agnes Kant: 'Topman Rijkman Groenink van ABN-Amro is zowel sponsor van het Stedelijk, als ook voorzitter van de raad van toezicht van het museum. Om elke schijn van beïnvloeding en belangenverstrengeling te voorkomen, moet de transparantie maximaal zijn, maar de vrijblijvende code maakt helaas geen einde aan de schimmigheid.'
In de hoofdstedelijke gemeenteraad wist de VVD de openbaarmaking van de contracten door middel van een motie tegen te houden. Volgens wethouder Belliot had één sponsor gedreigd zich terug te trekken als sponsor, als de contracten openbaar zouden worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKant zegt dat het Stedelijk Museum niet alleen afhankelijk is van sponsors, maar vooral van de gemeente Amsterdam en publiek geld. Volgens de SP heeft het publiek dan ook recht op een transparante sponsorpraktijk waarvoor verantwoording wordt afgelegd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid