Overslaan en naar de inhoud gaan

Zalando test ‘voordeur openen op afstand’ voor leveren en ophalen

Dankzij 'smart home'-technologie kunnen klanten hun pakjes rechtstreeks binnen in huis laten leveren, zelfs als ze niet thuis zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Thuisbezoring
© 123rf
Miniatuurvoorbeeld
Thuisbezoring
© 123rf

De Belgische posterijen (bpost) en Zalando hebben in de afgelopen herfst een eenmalige test uitgevoerd om te onderzoeken of in-huislevering en – bij retourneren - in-huisophaling mogelijkheden kan bieden Zalando-klanten.

related partner content for mobile comes here

Zalando wilde weten hoe klanten tegenover deze nieuwe dienst staan, en meer specifiek in welke mate ze er gerust op zijn dat een bezorger hun huis binnengaat als ze zelf niet thuis zijn. Wat is er nodig om klanten mee te krijgen in ‘voordeur openen op afstand’?

Slim deurslot

Uit een survey vooraf (N=750), bleek dat 50 procent van de onlineshoppers vertrouwen zou hebben in rechtstreekse in-huisleveringen. Mensen die regelmatig thuis leveringen ontvangen, zoals online aankopen of etenswaren, bleken meer open te staan voor in-huisleveringen en in-huisophalingen.

In een tweede fase kregen de deelnemende huizen een zogenaamd slim deurslot en een slimme deurbel. Dankzij deze technologie kunnen klanten hun deur op afstand openen en zo toegang verlenen tot hun huis. Er werd aan de klanten gevraagd om goederen te bestellen op Zalando en om een levering te vragen via bpost. Ze legden ook ophalingen vast voor de artikelen die ze wilden retourneren.

Transparantie key

Zalando: ‘De technologie werkt op een zeer eenvoudige manier. Wanneer de koerier op het adres toekomt, duwt hij op de slimme deurbel, die rechtstreeks verbonden is met de telefoon van de klant. De klant identificeert de koerier en opent de deur van het huis op afstand via zijn telefoon. De koerier legt vervolgens het pakje in huis en sluit de deur.

De levering wordt gestreamd en de klanten kunnen het volledige proces op afstand volgen. Ze kunnen ook spreken met de koerier. Ze kunnen er altijd voor kiezen om de deur, om wat voor reden dan ook, niet te openen. Het is de bedoeling om zo transparant mogelijk te zijn en de klant de volledige controle te geven tijdens het proces.’

Zorgen weggenomen

Zalando zegt uit het onderzoek te weten dat 90 procent van de deelnemers de slimme deurbel ook na de test zou blijven gebruiken. Ook bleken de zorgen die mensen er vooraf over hadden werden weggenomen door het gemak van de dienstverlening.

Jan Bartels, vp customer dulfilment and logistics bij Zalando, zegt dat in-huislevering een interessante nieuwe optie zou kunnen worden in het dienstengamma van Zalando. Of het er dus daadwerkelijk komt is in dit stadium nog niet duidelijk. ‘Dat willen we van naderbij bekijken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in