Overslaan en naar de inhoud gaan

Met behulp van geo-analyse naar hotspots

Door Remco Weijers, Oxyma - a Merkle company
Partner
Merkle Nederland

Bij Merkle helpen we de mooiste merken en bedrijven onweerstaanbare persoonlijke klantervaringen over platformen en apparaten heen te creëren, die leveren wat klanten willen, verwachten en hen af en toe zelfs verrast. We combineren CRM, Media en Creativiteit om marketing echt mensgericht te maken. Altijd gedreven door data, ondersteund door technologie, bewezen door prestaties en gevoed door creativiteit. Merkle is onderdeel van dentsu.

Miniatuurvoorbeeld
© Oxyma, Rotterdam
Miniatuurvoorbeeld
© Oxyma, Rotterdam

Als retailer wil je zijn waar je klanten zijn. Dat geldt voor zowel de online als offline activiteiten. Maar wat nou als je deze werelden met elkaar combineert? En je dan de vraag stelt: “Waar vind ik mijn hotspots?” Voor Marlies Dekkers is Oxyma, onderdeel van Merkle Nederland in de data gedoken om deze vraag te beantwoorden.

Welke inzichten heb je nodig?

Als je wilt weten waar je hotspots te vinden zijn, moet eerst de definitie van een hotspot bepaald worden. Aan welke randvoorwaarden en criteria moet een hotspot voldoen voordat we het écht als hotspot kunnen benoemen? In deze casus zal er worden ingegaan op een combinatie van indicatoren op een zo gedetailleerd mogelijk geografisch niveau. Waarbij men kan denken aan: de afstand binnen een hotspot, het aantal verkooppunten, het aantal website bezoekers, de offline en online omzet, CPA, maar ook (social) engagement: paid én organisch. Belangrijk daarbij is wel dat je toegang hebt tot de onderliggende data om deze indicatoren meetbaar te maken.

Aandachtspunten wanneer je hiermee aan de slag gaat zijn onder andere: 

  • naast eigen winkels werkt een retailer vaak samen met distributeurs, partner stores, outlets en grote externe webshops; de omzet over deze kanalen moet ook worden meegenomen;
  • het kan zijn dat je niet voor alle indicatoren de data ter beschikking hebt om tot hetzelfde geografische detailniveau te komen;
  • het combineren van cijfers uit verschillende media leidt al snel tot discussies over inzicht en interpretatie;
  • breng specialisten in digital marketing en online media bij elkaar om de juiste conclusies te kunnen trekken.

Wij adviseren: Keep it simple! Zet eerst de indrukken uit verschillende media naast elkaar, haal daar inzichten uit en plaats de informatie in de juiste context. Vooral bij retailers zit er al veel kennis in de organisatie, maak daar actief gebruik van. 

Hoe verzamel je de data?

Bij het verzamelen van data is rekening gehouden met alle mogelijke interacties en transacties die een klant offline en online kan doen. Distributiedata is ontvangen van verschillende partners en via Google Analytics worden de website interacties opgehaald. Maar ook door middel van Social Bakers, Facebook Business Manager en Google Adwords is data verzameld op het gebied van known en paid engagement. Al deze data is bij elkaar gebracht in een analyseomgeving. De data is vervolgens geprepareerd en verbeterd, er zijn features bepaald en verschillende sleutels zijn gevonden en vastgelegd. 

De aandachtspunten bij het verzamelen van omni-channel data voor een geo-analyse zijn:

  • er moet worden samengewerkt tussen verschillende datapartners om de juiste data te onttrekken;
  • de mate van datakwaliteit loopt uiteen tussen de verschillende bronnen;
  • datakwaliteit bepaalt de bruikbaarheid van de betreffende data.

Wij adviseren om te streven naar een optimale combinatie tussen de mate van datakwaliteit en bruikbare inzichten. Neem zeker voldoende tijd voor de fase van datapreparatie, want daarin schuilt een belangrijk deel van de waarde van de inzichten.

Hotspots gevonden!

De geo-analyse leidt tot nieuwe en verrassende inzichten. Deze dragen bij aan een long-list en uiteindelijk een short-list met hotspots die zijn bepaald door en met de retailer. In deze hotspots worden gerichte marketingactiviteiten ontwikkeld, waarbij rekening wordt gehouden met de uitkomsten van de geo-analyse. Op deze manier weet de retailer waar de klanten zijn en via welk medium en in welke vorm hij hen het beste kan bereiken.

Oxyma insights

Het Insights team van Oxyma bestaat uit een groep van reporting experts, data scientists en insight consultants. Wij vertalen data naar inzichten. Dit gebeurt o.a. door het bouwen van performance dashboards, het toepassen van advanced analytics en het uitvoeren van predictive modelling. Op basis van deze inzichten adviseren wij onze opdrachtgevers, zodat zij hun marketingactiviteiten verder kunnen optimaliseren. Hierbij maken we gebruik van hedendaagse technologie, programma’s en statistische software.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Merkle Nederland

Bij Merkle helpen we de mooiste merken en bedrijven onweerstaanbare persoonlijke klantervaringen over platformen en apparaten heen te creëren, die leveren wat klanten willen, verwachten en hen af en toe zelfs verrast. We combineren CRM, Media en Creativiteit om marketing echt mensgericht te maken. Altijd gedreven door data, ondersteund door technologie, bewezen door prestaties en gevoed door creativiteit. Merkle is onderdeel van dentsu.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in