Woens- en vrijdag: Facebookdag


Wat is eigenlijk de beste dag om een bericht te plaatsen op Facebook? SB Talent verdiepte zich er in.
Men keek naar 6 Nederlandse Facebookpagina’s en analyseerde de 336 berichten die op deze pagina's geplaatst werden tussen januari en juli 2011. Men keek naar het tijdstip van plaatsen, op welke dag in de week het bericht online werd gezet, en op welke dag er het meeste werd gereageerd (gebruikmakend van het Feedback-percentage, iets dat Facebook kan uitrekenen: aantal reacties + aantal likes /weergave. De uitkomst wordt vergeleken met tijdstip en dag van plaatsing).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGoed, wat waren de uitkomsten? Het gemiddelde tijdstip waarop wordt gepost, is iets na lunchtijd, om 14.13 uur. Alle berichten worden tussen 8 uur ‘ ochtends en 10 uur ‘s avonds geplaatst. Met die opmerking dat er na 19.00 uur maar 3 berichten werden geplaatst.
Mensen reageren het meeste op berichten die om 14.00 uur, 20.00 uur of 22.00 uur worden geplaatst. Echter, de 2 laatste tijdstippen zijn dus niet representatief voor het aantal postings en dat zie je ook terug in de grafiek. Opmerkelijk: voor 11 uur ‘s ochtends is er maar weinig respons te zien.
De meeste berichten worden op woensdag geplaatst. Kennelijk wordt er in Nederland buiten kantooruren weinig gedaan op Facebook. Op zaterdag en zondag werd er in een half jaar 20 keer iets geplaatst. Respons is in het weekend overigens ook lager. De woens- en vrijdagen laten de meeste respons zien.
Wat zeggen deze cijfers? Niet zo heel erg veel, natuurlijk. Er zijn een hoop andere zaken die de respons op je Facebookberichten kunnen beinvloeden. Lengte van je bericht, gebruik van tekst/beeld/video, doelgroep en merknaam bijvoorbeeld. De onderzoekers hebben zich beperkt tot tijdstip en dag, naar vorm en inhoud is niet gekeken. Maar toch, het is weer wat extra informatie dat kan helpen bij je social media-activiteiten. Als je wilt weten welke berichten het beste effect resulteren en wanneer, zul je zelf een keer moeten beginnen met testen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid