Overslaan en naar de inhoud gaan

Website strategieën

Op Internet kun je tegenwoordig vrijwel alles kopen, van airconditioning tot vakanties. En naast business-to-consumer natuurlijk ook alles…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op Internet kun je tegenwoordig vrijwel alles kopen, van tot . En naast business-to-consumer natuurlijk ook alles op het gebied van business-to-business. Elk bedrijf kan zich dus op internet kenbaar maken, maar wat is daarbij de beste strategie?

related partner content for mobile comes here

Doel website
Om de strategie te bepalen voor een website is het natuurlijk eerst belangrijk wat het doel van de website is. De vier functies van websites zijn:
1) Enkel webshop;
2) Additioneel verkoopkanaal (webshop online, maar offline ook mogelijk);
3) Entertainment;
4) Informerend.
Tussen deze functies kan natuurlijk overlap zijn. Immers kan een webshop ook de functie hebben om te infomeren, of entertainment dat moet leiden tot extra verkoop. Bedrijven die dit weten te combineren zijn vaak succesvol. Bijvoorbeeld dat enkel een webshop is, maar tegelijkertijd haar klanten goed informeert over haar diensten en ook klantenrecensies weergeeft. Daarnaast hebben verschillende reclamecampagnes van bol vaak iets entertainend.

Praktisch
Nadat het doel bepaald is voor een website kan het bedrijf zich meer richten op het praktisch nut van de website. Zo moet het op een webshop gemakkelijk zijn om te betalen, voor entertainment dat de website ook echt entertainend is en een website die informerend bedoeld is moet ook de juiste informatie leveren. Een website die enkel gericht is op entertainment is bijvoorbeeld . Deze website zorgt voor een duidelijke indeling van de website, een top 10 en verdient haar geld middels advertenties.

Vindbaarheid
Nadat een bedrijf het doel van de website heeft bepaald, de website praktisch heeft gemaakt (dus gebouwd met een logische structuur), dient de website gevonden te worden en n.b. dient er op de website gevonden te worden wat men zoekt. Zo weet ik bijvoorbeeld van dat zij gebruik maken van de zoekbox op hun website. Via de zoekbox kunnen de bezoekers zoeken naar wat ze daadwerkelijk zoeken en dit geeft een signaal aan KPN wat de bezoekers dus niet goed kunnen vinden. Voor informatieve websites is dit natuurlijk heel erg belangrijk.

Samengevat
- Een website moet eerst duidelijk zijn functie weten en daarna deze praktisch omzetten en zorgen dat deze terug vindbaar is;
- Websites kunnen verschillende verdienmodellen hebben, zo kun je geld verdienen middels producten (webshop) of via advertenties (entertainment). Ook kan een website bijdragen aan het imago van een bedrijf of een betere service verlenen door meer informatie te delen met de klant (informatieve website);
- Bedrijven kunnen naar andere websites kijken met dezelfde functie om te kijken wat zij eventueel kunnen verbeteren. Naar websites met een andere functie kijken kan natuurlijk ook van geleerd worden. Zo heeft bol.com bijvoorbeeld recensies per product meegeleverd op de website, maar een zakelijke dienstverlener die verschillende dienstverleningen aanbiedt kan dit ook doen.

Wat is volgens jou de ideale strategie voor een website? En zou een website zowel informatief, als entertainend, als verkopend moeten zijn of zich enkel tot de basis moeten behouden?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in