Overslaan en naar de inhoud gaan

Wanneer Google de banken opeet

De column van Tom de Bruyne.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

We kijken met de verkeerde bril op naar hoe technologiebedrijven het leven van de banken zuur gaan maken.

related partner content for mobile comes here

Het gevaar zit ‘m niet in betere producten en diensten, maar doordat ze op slimme manieren inzicht in het gedrag van hun klant omzetten in actie. De meeste fintech-startups focussen op een incrementele verbetering van iets dat bestaat. Met Eyeopen (nu Knab Hypotheken) kun je handig zelf een hypotheek afsluiten. The Moneyer maakt het makkelijker om je geldstromen te visualiseren.

Tellow vereenvoudigt de financiële administratie voor zzp’ers flink. Fantastische initiatieven die ook echt een verschil maken.

Maar dit is incrementele innovatie.

Disruptieve innovatie is het volgende scenario.

Stel dat ik aan Alexa, mijn digitale assistent van Amazon, vraag: ‘Alexa, ben ik nog bezig om mijn pensioendoel te halen?’ En dat Alexa antwoordt: ‘Nee. Je zou daarvoor 92,40 euro per maand meer moeten stoppen in je beleggingsfonds. Wil je dat ik je hier vanaf nu vriendelijk aan herinner, telkens je een online bestelling gaat plaatsen? Of schrijf ik 92,40 euro weg van zodra je loon wordt gestort?’

Wat ik intrigerend vind, is dat de technologie die dit mogelijk zou moeten maken, niet moeilijk is. Elke bank kan dit voor Alexa, Siri of Google Home programmeren. De uitdaging is niet technologisch, maar radicaler denken vanuit de mens. En vanuit zijn onvermogen om rationeel te denken of om vooruit te plannen.

Radicaler denken vanuit de mens is nadenken over manieren om hem verslaafd te maken aan sparen of vermogen opbouwen. Of om verregaande programma’s te bedenken om hem te helpen om zich tegen zijn eigen spilzucht of impulsiviteit te beschermen. En dit radicale denken vanuit mensen is wat technologiebedrijven voor hebben op banken.

De toekomst is psychologisch, niet technologisch.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in