‘Vrouwelijke elementen bij communicatie borstkanker hebben averechts effect’
Volgens dit nieuwe onderzoek kan het opnemen van ‘vrouwelijke’ verwijzingen vaak onbedoeld een averechtse werking hebben op de hoofddoelstellingen van campagnes voor grotere bewustwording met betrekking tot borstkanker.
De onderzoekers van de drie business schools voerden gezamenlijk een serie experimenten uit om te bepalen wat het effect is van het blootstellen van vrouwen aan communicatie over borstkanker in situaties waarin het vrouw-zijn van deze personen heel sterk of juist heel zwak tot uitdrukking komt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta"Borstkanker is een van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen, en voor overheden en belangenorganisaties is het van zeer groot belang vrouwen zich bewust te laten zijn van de risico's die ze lopen, zegt Dr. Sweldens van INSEAD. "Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat communicatie over borstkanker met prominente verwijzingen naar vrouwen ongewild een defensieve reactie uitlokt bij vrouwen: "Het kan mij toch niet overkomen"."
Dr. Puntoni van RSM voegt daaraan toe: "Deze verdedigingsmechanismen werken de hoofddoelstellingen van de borstkankercampagnes tegen. Zo hollen ze de veronderstelling uit dat vrouwen vatbaar zijn voor borstkanker, verkleinen ze de donaties aan onderzoek naar eierstokkanker, maken ze het vrouwen moeilijker advertenties over borstkanker correct te interpreteren en worden advertenties omtrent borstkanker minder goed onthouden."
"Onze bevindingen staan lijnrecht tegenover de overheersende overtuigingen binnen de reclamesector," zegt professor Tavassoli van London Business School. "Borstkankercampagnes die verwijzen naar het vrouwelijke element, bijvoorbeeld een vrouw die haar armen over haar borsten slaat, kunnen beter vermeden worden. Deze campagnes zijn ook minder effectief wanneer ze in een mediacontext geplaatst worden waarin vrouwen zich meer bewust zijn van hun eigen geslacht, zoals op websites of tv zenders die zijn gewijd aan meer vrouwelijke onderwerpen. Communicatie die het gevoel van eigenwaarde van vrouwen versterkt, kan de lezer over de defensieve reactie heen helpen, en de effectiviteit van borstkankercampagnes vergroten."
Het onderzoek, onder de Engelse titel 'Gender Identity Salience and Perceived Vulnerability to Breast Cancer', wordt uitgelicht in de juni-editie van het vaktijdschrift Journal of Marketing Research. Link naar het artikel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid