Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Vrouwelijke elementen bij communicatie borstkanker hebben averechts effect’

Het verwerken van ‘vrouwelijke elementen’ als roze achtergronden, roze lintjes, of eenvoudigweg ‘vrouwen’, waarvan veel gebruik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens dit nieuwe onderzoek kan het opnemen van ‘vrouwelijke’ verwijzingen vaak onbedoeld een averechtse werking hebben op de hoofddoelstellingen van campagnes voor grotere bewustwording met betrekking tot borstkanker.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers van de drie business schools voerden gezamenlijk een serie experimenten uit om te bepalen wat het effect is van het blootstellen van vrouwen aan communicatie over borstkanker in situaties waarin het vrouw-zijn van deze personen heel sterk of juist heel zwak tot uitdrukking komt.

"Borstkanker is een van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen, en voor overheden en belangenorganisaties is het van zeer groot belang vrouwen zich bewust te laten zijn van de risico's die ze lopen, zegt Dr. Sweldens van INSEAD. "Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat communicatie over borstkanker met prominente verwijzingen naar vrouwen ongewild een defensieve reactie uitlokt bij vrouwen: "Het kan mij toch niet overkomen"."

Dr. Puntoni van RSM voegt daaraan toe: "Deze verdedigingsmechanismen werken de hoofddoelstellingen van de borstkankercampagnes tegen. Zo hollen ze de veronderstelling uit dat vrouwen vatbaar zijn voor borstkanker, verkleinen ze de donaties aan onderzoek naar eierstokkanker, maken ze het vrouwen moeilijker advertenties over borstkanker correct te interpreteren en worden advertenties omtrent borstkanker minder goed onthouden."

"Onze bevindingen staan lijnrecht tegenover de overheersende overtuigingen binnen de reclamesector," zegt professor Tavassoli van London Business School. "Borstkankercampagnes die verwijzen naar het vrouwelijke element, bijvoorbeeld een vrouw die haar armen over haar borsten slaat, kunnen beter vermeden worden. Deze campagnes zijn ook minder effectief wanneer ze in een mediacontext geplaatst worden waarin vrouwen zich meer bewust zijn van hun eigen geslacht, zoals op websites of tv zenders die zijn gewijd aan meer vrouwelijke onderwerpen. Communicatie die het gevoel van eigenwaarde van vrouwen versterkt, kan de lezer over de defensieve reactie heen helpen, en de effectiviteit van borstkankercampagnes vergroten."

Het onderzoek, onder de Engelse titel 'Gender Identity Salience and Perceived Vulnerability to Breast Cancer', wordt uitgelicht in de juni-editie van het vaktijdschrift Journal of Marketing Research. .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in