LivingSocial van start in Nederland
Steden als Groningen, Nijmegen, Arnhem zullen volgen.
Michael Hagens, general manager van LivingSocial Nederland: ‘Het is bedoeling dat aan het eind van het jaar we in alle provincies zitten.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaMolBlog was vanmorgen bij de presentatie waar Michael Hagens en Peter Briffett, managing director van LivingSocial Groot-Brittannië, Ierland en Nederland, aanwezig waren.
Na registratie op www.livingsocial.com, ontvangen consumenten (leden) iedere morgen een e-mail met een nieuwe deal die direct kan worden aangeschaft via de website, de iPhone- en Android-apps.
LivingSocial-aanbiedingen zijn in ruim 260 Amerikaanse en Europese steden te vinden en er zijn zo’n 30 miljoen ‘leden’, consumenten die er gebruik van maken.
Het is een booming markt. Verwachting is dat consumenten in de Verenigde Staten aan deze zogenaamde ‘Deal-a-Day’-aanbiedingen in 2015 3,9 miljard dollar zullen uitgeven (in 2010 was dat 873 miljoen dollar).
Ferrari
Waarin onderscheidt LivingSocial zich van Groupon (snel groeiend in Nederland) en andere gelijksoortige sites? ‘We richten ons op beleving, we zijn geen koopjessite’, zegt Michael Hagens een aantal keer tijdens het gesprek. Ervaringen, daar moet het om gaan. Zoals onlangs op LivingSocial in Groot-Brittannië werd aangeboden: een stedentrip naar Parijs met de mogelijkheid om rond te crossen in een Ferrari.
In het begin zullen in Nederland aanbiedingen op de site te vinden zijn die een in het hogere segment zitten, maar het is bedoeling dat het aanbod breder wordt. ‘Maar aanbiedingen om je cv beter op papier te laten zetten, zul je niet op de site terugvinden’, aldus Hagens.
Een tweede verschil met de Groupons in deze wereld is dat LivingSocial naar eigen zeggen inzet op het contact met de ondernemers en de bedrijven die de aanbieding geven. ‘We gaan langs de winkels en restaurants. We kijken: hoe groot zijn de bedrijven, wat kunnen ze qua bezoek aan, wat voor soort bezoek willen ze via LivingSocial binnenkrijgen? We checken online of de winkel of restaurant goede of slechte recensies krijgt.’
Fles wijn
LivingSocial wil lokale bedrijven een groot bereik geven en in staat stellen nieuwe consumenten aan zich te binden. Maar het is natuurlijk aan het bedrijf zelf om vervolgens te ‘upsellen’, ervoor te zorgen dat de consument meer besteedt dan die aanbieding alleen. De fles wijn in het restaurant bijvoorbeeld, en de cappuccino na het eten.
En, ook heel belangrijk: consumenten met een goede ervaring, vertellen aan vrienden hoe goed (of slecht) het was.
Via LivingSocial kunnen bedrijven via Facebook en Twitter hun aanwezigheid in social media vergroten.
Een derde verschil is volgens LivingSocial het ‘Me+3=Free’-model. Leden kunnen de deal gratis krijgen als drie vrienden, aan wie ze de aanbieding hebben doorgestuurd, de deal ook kopen.
Er is geen minimum, als de consument de aanbieding wilt, dan kan-ie hem kopen. Hij hoeft niet te wachten tot een x-aantal mensen dezelfde aanbieding willen.
LivingSocial richt zich op lokale aanbiedingen (in jouw stad), maar het is bedoeling dat in Nederland snel ‘hyper local’ zijn intrede doet: aanbiedingen in jouw buurt of waar jij je op dat moment bevindt. Want, zoals Peter Briffett managing director van LivingSocial Groot-Brittannië, Ierland en Nederland aangaf: iemand uit noord-London gaat niet zo snel naar zuid-Londen voor aanbieding.
Cadeaubon
Maar ook aanbiedingen op nationaal niveau zijn welkom. Michael Hagens geeft als voorbeeld de deal die LivingSocial in de VS met Amazon had: een cadeaubon van 20 dollar voor 10 dollar. Het Parool meldde vorige week dat er binnen 24 uur 1,14 miljoen bonnen zijn verkocht – 13 per seconde.
In 2010 begon de site met LivingSocial Escapes, ‘een vakantie in een pakketje’: weekendtrips. In april voegde kwamen de InstantDeals erbij, realtime-aanbiedingen die leden wordt aangeboden via hun smartphone op het moment dat ze zich in een straal van vijf kilometer van de ‘deal-locatie’ bevinden.
Nu nog niet beschikbaar op de Nederlandse markt, maar wel binnen enkele maanden, geeft Peter Briffett aan.
Fish-pedicure
LivingSocial wil ‘belevenissen’ aanbieden waarop consumenten minstens 50 procent (net als bij Groupon) kunnen besparen. Insteek is onder andere dat consumenten nieuwe activiteiten in de buurt ontdekken.
Briffett: ‘Onlangs boden we in Londen een fish-pedicure aan. Niemand zal die ochtend wakker zijn geworden met het idee: ik neem vandaag een fish-pedicure…' Maar het was volgens Briffett een groot succes. Een nieuwe ervaring dus.
Hoe gaat dat nu als een restaurant of een winkel een aanbieding via LivingSocial én Groupon wil doen? ‘Tussen de aanbiedingen op verschillende sites zit nu een maand. Na een maand kan de aanbieder de deal op Groupon zetten. Maar we willen richting de drie maanden gaan. Dat is beter voor alle partijen’, aldus Hagens.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid