Overslaan en naar de inhoud gaan

VivaTech Paris: AI sluipt binnen in alle geledingen van het dagelijks leven

Een verslag van VivaTech, misschien wel de meest onbekende van de grote tech-evenementen.
VivaTech
VivaTech

Door Andres van Vugt

related partner content for mobile comes here

Van 16 tot 18 mei 2019 was Parijs voor even de tech-hoofdstad van Europa. Misschien zelfs wel van de wereld, gelet op de gasten en sprekers die er aanwezig waren. Jack Ma, Usain Bolt, Justin Trudeau en de Franse president Emmanuel Macron; ze waren allemaal op VivaTech.

De vierde editie trok liefst 124 duizend bezoekers.Grote jongens als Facebook, Google, SAP, Atos, Orange, Thales en IBM waren allemaal allemaal. Toch draait VivaTech om de startups. Daarvan waren er liefst 13 duizend aanwezig.

Publicis Groupe en Groupe Les Echos namen drie jaar geleden het initiatief om op VivaTech innovaties van startups en scaleups te presenteren aan het grote publiek. Vanuit mijn rol als Chief Innovation & Technology Officer van Publicis Groupe Benelux neem ik je graag mee en deel ik mijn observaties over wat me op VivaTech het meeste opviel.

Artificial Intelligence

AI is niet meer weg te denken. En als het aan de aanwezige startups ligt, zal AI nog veel verder ingrijpen in ons leven. Bedenk een handeling en er zijn startups die daarop inspringen . Kledingkeuze, huidverzorging, mechanische reparaties, analyse van datastromen, gebruiksbelasting, verbruik, verkeer, gedrag, gezondheid, noem maar op.

Dankzij die data kunnen devices steeds makkelijker ons gedrag en behoeften voorspellen. Een voorbeeld is een interactieve spiegel van CareOS. Niet alleen is die bruikbaar voor functies als video en videoconferencing, de spiegel geeft ook een huid- en gezondheidsanalyses, fungeert als fitnesscoach en biedt een AR-assistent make-up en verzorging.

Voor dat laatste zijn diverse partners aangesloten op het CareOS platform. Zodra de spiegel detecteert dat je een nieuwe dagcrème nodig hebt, kan deze die zelf bestellen. Daar hoef je dus geen boodschappenlijstje meer voor bij te houden. En daar zit wat mij betreft iets wat alle marketeers zou moeten boeien: Wie gaat in de (nabije!) toekomst beslissingen tot aankoop nemen? Jij, de consument, of je device met AI?

Tastbare Innovaties

Naast data- en AI-partijen biedt deze beurs een veelheid aan gadgets die je ter plekke kunt ervaren. Wat te denken van een bal die je kunt besturen met je gedachten? Vliegend de wereld verkennen in een liggende VR ‘experience’? Een robothand die een app demonstreert? Een dispenser die een geurtjessample afgeeft op basis van jouw input? Of een luxe handtas met een flexibel scherm? Eén klik op het display en je kunt ‘m bestellen.

 

tas

Transport

Transport en logistiek waren terugkerende thema’s op diverse stands. Milieuvriendelijke oplossingen voor transport van pakketjes en boodschappen maar ook personenvervoer. Soms met maar vaak ook zonder bestuurder. Ook hier is de invloed van AI goed zichtbaar.

vivatech auto

Incubators en Accelerators

Wat VivaTech ook goed duidelijk maakt, is dat het hele concept van R&D het afgelopen decennium is veranderd. Merken als Atos, Samsung en IBM, maar ook Sodexo en Orange, presenteerden startups die onder het eigen incubator/accelerator programma vallen. Ze hebben daarmee eerste keus, kunnen de startups van informatie voorzien en een podium bieden. Hierdoor worden de concepten en eerste versies gelijk getest bij het grote publiek.

Aankleding

En dan hebben we het nog niet gehad over de aankleding van de stands, Google sprong eruit met bijna een compleet dorp, Orange met een AI gestuurd ballentransport systeem en LVMH spande  de kroon met haar uitstraling van luxe.

google

Drie dagen is eigenlijk te kort om alles goed te kunnen zien. Benieuwd of we volgend jaar vier dagen kunnen gaan genieten.

Andres van Vugt is Chief Innovation & Technology Officer, Publicis Groupe Benelux

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in