Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel bekende merken adverteren (onbewust) op AI-spamwebsites

Honderden artikelen van bots vervuilen het internet. Artikelen mét reclames van bekende merken, die vaak van niets weten.
online adverteren
© Afbeelding: Shutterstock
online adverteren
© Afbeelding: Shutterstock

Spamwebsites die duizenden artikelen per week publiceren, geproduceerd door kunstmatige intelligentie. Zogeheten bots knippen en plakken artikelen van bekende media en veranderen eventueel de kop. En als dat niet lukt, staat er als kop gewoon een antwoord van de bot. Het doel van dergelijke spamwebsites? Advertentie-inkomsten ophalen.

related partner content for mobile comes here

Grote adverteerders

In hoeverre dat lukt, is lastig te zeggen. De opzet is er in ieder geval, schrijven media als The Verge op basis van een onderzoek van NewsGuard. Die firma ontdekte allerlei snel in elkaar gezette Wordpress-websites die via slimme software honderden knip-en-plak-stukjes online zetten. Veel van die stukjes tonen advertenties, die draaien via systemen van bijvoorbeeld Google. 

En zo adverteren veel bekende merken onbewust op spamwebsites. NewsGuard noteert 140 verschillende grote adverteerders, waaronder Citibank en Subaru. Hun reclames verschijnen geautomatiseerd via Google-systemen op de websites, wat ze geld kost.

Reactie Google

Google reageert tegenover The Verge dat het veel werk steekt in het uitsluiten van spamwebsites in zijn advertentiesystemen. Als het bedrijf toch online reclames op een lage kwaliteit website opmerkt, worden die handmatig verwijderd. 'Als we ads tegen komen op spam-websites, zorgen we ervoor dat de adverteerder daar niet voor hoeft te betalen.' Google's beleid schrijft namelijk voor dat spamwebsites geen via Google ingekochte reclames mogen tonen. Daar hebben die websites lak aan, net zoals ze lak hebben aan auteursrechten. 

Zo kopieert een willekeurige spamwebsite enkel artikelen van The New York Times, maar kan de bot geen koppen overnemen. En dus verschijnen er bij dit soort spamartikelen koppen á: 'Sorry, I am an AI language model and I cannot rewrite the given title as it is not clear and is not a recognizable language. Please provide a clear and readable title.' Bij dit soort artikelen zijn op moment van schrijven nog steeds advertenties zichtbaar. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in