Overslaan en naar de inhoud gaan

TikTok gaat voor meer AR-experiences in 2021

Alles Augmented #62: Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.
TikTok Lidar
TikTok Lidar

1. AR op TikTok wordt slimmer en spectaculairder

AR wordt steeds belangrijker op de verschillende social platformen en ook TikTok laat op dat vlak steeds vaker van zich horen. Om het nieuwe jaar in het luiden deelden zij hun eerste LiDAR AR effect. Voor de iPhone 12 Pro en om zoals ze het zelf zeggen: “visually bridging the digital and physical worlds.” Het is een soort ball drop waaruit een grote ballon en heel veel confetti valt. De confetti valt door de LiDAR scan heel realistisch op alle verschillende oppervlaktes. Daarnaast ging ook onderstaand AR effect genaamd Cartoonify viral waarmee je objecten kan omtoveren in dansende characters. Echt onwijs leuk. Zoek hem op in je TikTok app.

related partner content for mobile comes here

TikTok AR effect Cartoonify real-life objects

2. De AR hardware van 2021 zijn smart glasses en- tags

De CES was dit jaar volledig virtueel en naast de vele tv’s en smart home devices was er uiteraard ook “AR” hardware dat de revue passeerde. Het zijn vooral smart glasses, dus brillen die informatie op hun lenzen tonen maar niet plaatsen in de wereld om je heen. Vuzix presenteerde hun nieuwste generatie smart glasses die er nice uit zien en met de speakers en noise canceling ook goed kunnen werken in virtuele meetings. Vuzix richt zich dan ook net als de nieuwe ThinkReality A3 van Lenevo op de Enterprise markt. De ThinkReality A3 draait op de Qualcomm Snapdragon XR1 chip en tovert virtuele schermen in 1080p voor je neus. Er is een PC edition die met je desktop connect en een Industrial Edition die met een Android device verbonden moet zijn zodat je mobiel bent. Lees ook deze interessante Twitter thread van Tom Emrich over smart glasses. En ook Facebook laat weten dat er dit jaar nog geen AR komt in hun aankomende glasses. “We’re not even calling it augmented reality, we’re just calling it ‘smart glasses,’”

Samsung heeft op het jaarlijkse Unpacked Event hun SmartTags eerder weten te releasen dan de AirTags van Apple. Het zijn net als de bekende Tiles bluetooth devices waar je spullen mee terug kan vinden. Er zijn twee versies van de SmartTags waarbij de Plus edition Ultra-Wideband (UWB) heeft en de locatie extreem nauwkeurig doorgeeft aan andere UWB devices zoals de nieuwste Galaxy’s en iPhones. De Plus Edition maakt dus zoeken in een soort navigatie-stijl in AR mogelijk . En Samsung werkt samen met o.a. Audi, BMW en Ford om met UWB en het device je auto te unlocken en zodat je met AR je auto kan vinden. Wanneer de Plus Edition uitkomt is nog niet bekend, maar wel dat hij $39,99 gaat kosten. Best prijzig.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Galaxy SmartTag: Tag it. Find it. Simply smart.

3. Het Met brengt een museumbezoek aan huis

The Met Unframed is een immersive art project van The Metropolitan Museum of Art en Verizon (weer om de kracht van hun 5G te laten zien). Je loopt met je mobiel in je hand door het museum en kan alle kanten op kijken. Bij een kunst object moet je een aantal challenges doen om het object te unlocken. Vervolgens kan je dan het object of schilderij voor 15 minuten in AR in je huis bekijken. Dat tijdsslot werkt wel en geeft het AR model wel een soort van extra waarde. Tof gedaan. 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Visit The Metropolitan Museum in AR

4. TV shows gebruiken augmented reality om hun content aan te jagen

Steeds meer tv shows gebruiken AR content om hun programma te promoten. Zoals het nieuwe programma The Make Up Cup van AvroTros/Zapp met Nikkie de Jager. Die hebben verschillende make-up Insta AR effects ontwikkeld als promo. Of Pepsi die een AR effect heeft om hun Super Bowl halftime show met the Weekend onder de aandacht te krijgen. En als we bij de NFL blijven dan zagen we dat een wedstrijd van de New Orleans Saints tegen de Chicago Bears verrijkt werd met AR. De wedstrijd was namelijk op Nickelodeon te zien en die voorzag de wedstrijd van allemaal grappige virtuele effecten. Zoals slijmkanonnen als er een touchdown werd gescoord, extra uitleg van Young Sheldon in beeld en kregen spelers gekke effects op hun hoofd. Heel leuk gedaan. 

Nickelodeon NFL

5. Punten verdienen met workouts door Snapchat body tracking

De app Sweat maakt gebruikt van de body tracking van Snapchat door een Lens aan te bieden waarmee je samen met fitness guru Kayla Itsines een work-out kan doen. In de Lens doet zij allemaal oefeningen voor en als je het met de juiste houding na te doet kan je punten verdienen. En uiteraard de app downloaden. Een slimme Lens en hier gaan we op sport gebied veel meer voorbeelden van zien zoals ik al schetste in mijn trend overzicht. 

Snapchat Sweat

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in