The medium is the message
‘The medium is the message’, zei Marshall McLuhan al in de jaren zestig. Daarmee wilde hij zeggen dat het medium waarin of waarop een merk zich presenteert, bepalend is voor de beeldvorming en awareness van dat merk.
De Zweedse onderzoekers wilden weten of creatieve (dat wil zeggen niet-traditionele) mediumkeuze een positief effect heeft op merkassociaties, geloofwaardigheid en attitude. Zij testten dit met een verzekeringsmaatschappij en een energiedrankje. Als creatief medium voor de eerste kozen ze een ei (beschermende schaal, associaties: beschermend, noodzakelijk, praktisch, creatief) en voor de ander een lift (energieke beweging, associaties: stimulerend, krachtig, snel, cool).
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe testadvertentie voor beide merken kwam op/in beide media, en bovendien in een dagblad. Het onderzoek liet zien dat creatieve mediumkeuze inderdaad de gewenste positieve invloed had op de onderzochte waarden, mits het medium congruent was met de merkassociaties.
Interessante wending aan het onderzoek was het bijkomend effect van verrassing. Eerder onderzoek liet zien dat verrassing juist het bij-effect was van incongruentie. Dit onderzoek suggereert dat creatieve mediumkeuze het meest effectief is wanneer die zowel verrassend als congruent is.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid