Overslaan en naar de inhoud gaan

The medium is the message

Wetenschappers van de Stockholm School of Economics onderzochten in hoeverre creatieve mediumkeuze van invloed is op merkassociaties,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘The medium is the message’, zei Marshall McLuhan al in de jaren zestig. Daarmee wilde hij zeggen dat het medium waarin of waarop een merk zich presenteert, bepalend is voor de beeldvorming en awareness van dat merk.

related partner content for mobile comes here

De Zweedse onderzoekers wilden weten of creatieve (dat wil zeggen niet-traditionele) mediumkeuze een positief effect heeft op merkassociaties, geloofwaardigheid en attitude. Zij testten dit met een verzekeringsmaatschappij en een energiedrankje. Als creatief medium voor de eerste kozen ze een ei (beschermende schaal, associaties: beschermend, noodzakelijk, praktisch, creatief) en voor de ander een lift (energieke beweging, associaties: stimulerend, krachtig, snel, cool).

De testadvertentie voor beide merken kwam op/in beide media, en bovendien in een dagblad. Het onderzoek liet zien dat creatieve mediumkeuze inderdaad de gewenste positieve invloed had op de onderzochte waarden, mits het medium congruent was met de merkassociaties.

Interessante wending aan het onderzoek was het bijkomend effect van verrassing. Eerder onderzoek liet zien dat verrassing juist het bij-effect was van incongruentie. Dit onderzoek suggereert dat creatieve mediumkeuze het meest effectief is wanneer die zowel verrassend als congruent is.
Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in