Overslaan en naar de inhoud gaan

Tevredenheid hoeft niet altijd

Klanttevredenheid, het was tot voor kort de heilige graal van de marketing. Tevreden klanten zouden een voorwaarde zijn voor loyale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want veel consumenten zijn niet heel erg tevreden, of ontevreden over een bepaald product of een bepaalde dienst. Maar ze blijven wel klant. Bijvoorbeeld omdat ze opzien tegen switchgedrag, denk aan de loyaliteit die ze aan de dag leggen voor banken. Maar de onvrede onder bankklanten is ondertussen erg groot. Het is daarom goed om uit te gaan van een klantindeling op basis van enerzijds een functionele connectie met een merk of aanbieder, en anderzijds met een persoonlijke connectie.

related partner content for mobile comes here

Beide kunnen laag of hoog zijn. Dat resulteert in vier klantgroepen. Klanten die op beide dimensies laag scoren, noemen we ‘goede kennissen’ van het merk. Tevreden? Niet echt. Loyaal? Ja. Klanten die op beide dimensies hoog scoren, wat iedere marketeer zal hopen, zijn de consumenten-met-devotie. Klanten met een hoge functionele connectie, maar met een lage persoonlijke connectie, zijn ‘partners’. En klanten die andersom scoren, noemen we ‘romantici’. Iedere marketeer kan deze indeling gebruiken voor een analyse van zijn totale klantenbestand. En uiteraard vraagt ieder van de vier klantgroepen om een aparte marketingbenadering.
Bron: Marketing Management

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in