Tevredenheid hoeft niet altijd


Want veel consumenten zijn niet heel erg tevreden, of ontevreden over een bepaald product of een bepaalde dienst. Maar ze blijven wel klant. Bijvoorbeeld omdat ze opzien tegen switchgedrag, denk aan de loyaliteit die ze aan de dag leggen voor banken. Maar de onvrede onder bankklanten is ondertussen erg groot. Het is daarom goed om uit te gaan van een klantindeling op basis van enerzijds een functionele connectie met een merk of aanbieder, en anderzijds met een persoonlijke connectie.
Beide kunnen laag of hoog zijn. Dat resulteert in vier klantgroepen. Klanten die op beide dimensies laag scoren, noemen we ‘goede kennissen’ van het merk. Tevreden? Niet echt. Loyaal? Ja. Klanten die op beide dimensies hoog scoren, wat iedere marketeer zal hopen, zijn de consumenten-met-devotie. Klanten met een hoge functionele connectie, maar met een lage persoonlijke connectie, zijn ‘partners’. En klanten die andersom scoren, noemen we ‘romantici’. Iedere marketeer kan deze indeling gebruiken voor een analyse van zijn totale klantenbestand. En uiteraard vraagt ieder van de vier klantgroepen om een aparte marketingbenadering.
Bron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid