Overslaan en naar de inhoud gaan

Conflict over beeldrechten in horeca breidt uit

De centrale ondernemersorganisaties hebben zich gemengd in de twist over beeldrechten in cafés en restaurants. De horeca ruziet daarover…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Koepelorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland roepen nu ook bedrijven buiten de horeca op om geen vergunning aan te vragen voor het vertonen van televisie- en filmbeelden.

related partner content for mobile comes here

VNO-NCW en MKB-Nederland volgen hiermee een soortgelijk advies van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) aan horecaondernemingen. De koepelorganisaties vinden dat ook bedrijven als winkels en tankstations de eis voor een vergunning van Videma moeten negeren.

Videma heft rechten op het vertonen van films en televisieprogramma's door bedrijven. Daarnaast eist de organisatie volgens MKB-Nederland ten onrechte geld voor een vergunning. ‘Een ondernemer hoeft alleen te betalen voor het feitelijke gebruik van deze rechten. Daarbij moet de factuur precies aangeven waarvoor moet worden betaald’, aldus MKB-Nederland. ‘Met het oog op de naderende WK-voetbal in Duitsland ziet Videma opnieuw een om kans bijvoorbeeld horecabedrijven vergoedingen te laten betalen.’

Videma wil geen commentaar geven omdat de organisatie de bezwaren van VNO-NCW en MKB-Nederland eerst wil bestuderen. Vorige maand kondigde Videma aan om elk horecabedrijf in Nederland individueel aan te schrijven nadat een algemene regeling met branchevereniging KHN was mislukt (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in