Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkten tegen zwerfafval

'Gooi 't in de afvalbak en zorg zo dat Nederland steeds schoner wordt.' Die boodschap krijgt iedere consument binnenkort vrijwel dagelijks…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op 7 mei hebben in Hilversum Klaas van den Doel van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en Bridget Maasland de eerste speciale afvalbak onthuld van Nederland Schoon. Vrijwel iedereen maakt zich in meer of mindere mate schuldig aan het weggooien van afval op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen geconfronteerd worden met de boodschap dat afval in de afvalbak hoort.'De supermarkten ontvangen dagelijks zo'n vier miljoen klanten, zegt CBL-voorzitter Van den Doel. De speciale afvalbakken en posters wijzen de consument indringend op de noodzaak afval netjes op te ruimen. De speciale bakken bieden uiteraard de mogelijkheid afval kwijt te raken, maar zeker zo belangrijk is het signaal dat er vanuit gaat. De consument wordt nu dagelijks in zijn eigen omgeving geconfronteerd met de acties tegen zwerfafval. Bovendien trekt een schone omgeving van een supermarkt minder criminaliteit aan.'

related partner content for mobile comes here

De plaatsing van de bakken is onderdeel van een groter actieprogramma tegen zwerfafval dat het bedrijfsleven voert. De Nederlandse supermarkten gaan meer afvalbakken plaatsen en zwerfafval rond hun bedrijf en parkeerterrein opruimen. De supermarkten willen in samenwerking met de gemeente ook andere acties voeren om van zwerfafval verlost te raken.

De Stichting Nederland Schoon en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) coördineren de actie bij de supermarkten. Marielle van Aggelen, directeur van Nederland Schoon: 'Dit is een van de vele initiatieven in samenwerking met het bedrijfsleven, gericht op het terugdringen van zwerfafval. De actie past volledig in onze 4-V strategie: Voorlichten, Verantwoordelijkheid nemen, Voorzieningen treffen en Verbaliseren. Met deze vier sporen aanpak willen we bereiken dat we de doelstelling halen: 45 procent minder zwerfafval in 2005 en 80 procent minder blikjes en flesjes op straat.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in