Supermarkten tegen zwerfafval


Op 7 mei hebben in Hilversum Klaas van den Doel van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en Bridget Maasland de eerste speciale afvalbak onthuld van Nederland Schoon. Vrijwel iedereen maakt zich in meer of mindere mate schuldig aan het weggooien van afval op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen geconfronteerd worden met de boodschap dat afval in de afvalbak hoort.'De supermarkten ontvangen dagelijks zo'n vier miljoen klanten, zegt CBL-voorzitter Van den Doel. De speciale afvalbakken en posters wijzen de consument indringend op de noodzaak afval netjes op te ruimen. De speciale bakken bieden uiteraard de mogelijkheid afval kwijt te raken, maar zeker zo belangrijk is het signaal dat er vanuit gaat. De consument wordt nu dagelijks in zijn eigen omgeving geconfronteerd met de acties tegen zwerfafval. Bovendien trekt een schone omgeving van een supermarkt minder criminaliteit aan.'
De plaatsing van de bakken is onderdeel van een groter actieprogramma tegen zwerfafval dat het bedrijfsleven voert. De Nederlandse supermarkten gaan meer afvalbakken plaatsen en zwerfafval rond hun bedrijf en parkeerterrein opruimen. De supermarkten willen in samenwerking met de gemeente ook andere acties voeren om van zwerfafval verlost te raken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Stichting Nederland Schoon en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) coördineren de actie bij de supermarkten. Marielle van Aggelen, directeur van Nederland Schoon: 'Dit is een van de vele initiatieven in samenwerking met het bedrijfsleven, gericht op het terugdringen van zwerfafval. De actie past volledig in onze 4-V strategie: Voorlichten, Verantwoordelijkheid nemen, Voorzieningen treffen en Verbaliseren. Met deze vier sporen aanpak willen we bereiken dat we de doelstelling halen: 45 procent minder zwerfafval in 2005 en 80 procent minder blikjes en flesjes op straat.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid