Recessie Duitsland scheidt kaf van koren


De stagnatie bij onze oosterburen grijpt met name op de interne markt om zich heen. Exporteurs hebben het relatief redelijk, omdat in sommige afzetgebieden nog vrolijk wordt ingekocht. Heer Schröder doet zijn best om aardige plannen te lanceren, maar voorlopig zien veel Duitse ondernemingen zich gedwongen hun marktstrategie aan te passen. Zeer scherp kostenmanagement is nu vaak leidend geworden, met alle gevolgen van dien: juist in de afdelingen waar de groei vandaan moet komen, denk aan research & development, sales en marketing, wordt het saneermes vaak driftig gehanteerd. Minder mensen, minder budget, minder acties en promoties, alles wordt vooral minder.
Werken aan het opbouwen en bewaken van een gezond klantenbestand vergt in deze omstandigheden veel meer van de marketingafdeling. Men moet slimmer en met minder geld aan het werk, want de internationale prijsconcurrentie is in veel sectoren allesbepalend. Het goede nieuws?
Dit soort omstandigheden zorgen er automatisch voor dat het kaf van het koren gescheiden wordt. Het houdt bedrijven en hun marketeers uiterst scherp en is goed voor de consument. Die krijgt immers, vaak tegen een scherpe prijs, redelijke tot goede waar. Aanbieders die het niet zo nauw nemen met productkwaliteit, service of andere marketingvariabelen, verdwijnen vroeg of laat van het toneel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: Direkt Marketing<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid