Prijsoorlog: fabrikanten beknibbelen op inhoud


Fabrikanten ontkennen dat er sprake is van ’inhoudvervalsing’. Zij stellen dat producten wat betreft de inhoud weliswaar kunnen worden verkleind, maar dat daar kwaliteitsverbetering tegenover staat. Vaak gebeurt dit onder het mom van ’vernieuwd!’. De Consumentenbond is daarvan allerminst overtuigd. Woordvoerster Juliette Oolders noemt de resultaten verrassend. ‘Het is zeer de vraag of de consument op deze zogeheten kwaliteitsverbetering zit te wachten. Nu lijkt het vaak op een verkapte prijsverhoging.’
De inhoud van de diepvrieszakken van AH werd zo verminderd van 75 naar 60 stuks, maar de dikte werd vergroot. Keukenrollen van Euroshopper werden lichter, maar zouden beter absorberen. De inhoud van Calvé dressing met tuinkruiden ging omlaag van 400 naar 300 ml.
De eenliterverpakking van het wasmiddel Robijn Color was goed voor 20 wasbeurten. Nu heet het Robijn Optimal Color, is het anderhalve liter geworden en € 1,80 duurder, maar nog steeds geschikt voor 20 wasbeurten. Grolsch 2.5 bier werd in nieuwe verpakking zelfs 90 procent duurder.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEnige weken geleden riep de Telegraaf zijn lezers op voorbeelden te geven van ’inhoudvervalsing’ bij producten. Het blijkt steeds vaker voor te komen dat artikelen in prijs gelijk blijven of zelfs worden verlaagd, maar dat de inhoud wordt verminderd. Hierdoor ontstaat alsnog een ’stiekeme’ prijsverhoging.
Een korte bloemlezing van de klachten:
Liefst twaalf lezers menen dat de diameter van de kernen van wc-papier is vergroot, waardoor er minder toiletpapier omheen wordt gewikkeld.
Bij de Aldi zijn de potten mayonaise gekrompen van 650 naar 600 ml. De verpakking is anders van kleur en de deksels zijn kleiner.
De diepvrieszakken van Albert Heijn, maat middel, waren altijd 100 stuks voor € 1,49. Nu 80 stuks en zelfs de sluiters zijn gekrompen. De diepvrieszakken, maat groot, gingen van 75 naar 60 stuks.
Van verschillende merken jam is de inhoud van 450 gram teruggebracht naar 375 gram. Het betreft vooral duurdere merken. In de meeste gevallen bleef de prijs gelijk.
Voor de prijzenslag in 2003 kostte bij C1000 4 dl tuinkruiden slasaus van Calvé € 1,09. Toen ging de prijs omlaag naar € 0,95. Recent kwam Calvé met een vernieuwde en verbeterde tuinkruiden slasaus in een flesje van 3 dl tegen een prijs van € 1,25.
De Telegraaf kreeg 15 reacties op de nieuwe bierflesjes die vaak van 30 cl naar 25 cl zijn gegaan. Ook de Consumentenbond heeft daar recent aandacht aan geschonken. Grolsch spant de kroon. Haar 2.5 bier zit in een nieuwe verpakking en is tegelijk een stuk duurder geworden. De oude 30 cl statiegeldflesjes zijn vervangen door 25 cl wegwerpflesjes met een afdraaibare kroonkurk. De oude prijs was circa € 2,50 voor zes flesjes. Nu is dat zo’n 4 voor minder bier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid