Overslaan en naar de inhoud gaan

Paul Rosenmöller wil meer publiek-private samenwerking tegen obesitas

Alleen als het bedrijfsleven en de overheid structureel en lokaal samenwerken, kunnen we de strijd tegen overgewicht winnen. Dit stelde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De oproep van Rosenmöller is tevens een reactie , die het RIVM eveneens maandag bekend maakte.

related partner content for mobile comes here

Volgens Rosenmöller laten die cijfers opnieuw zien dat overgewicht een ‘veelkoppig monster’ is dat samenwerking vereist van alle betrokken partijen. Een aantal gemeenten en bedrijven laten al zien dat het mogelijk is om gezond eten en bewegen te bevorderen als er wordt samengewerkt, maar dit moet volgens het Convenant Gezond Gewicht op veel meer plekken gebeuren.

Deze strategie sluit aan bij de integrale lokale aanpak van JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht), onderdeel van het en inmiddels door 13 gemeenten en een provincie omarmd. Door PPS in te zetten worden lokale bedrijven nauw betrokken bij het stimuleren van een gezond gewicht en een gezonde leefstijl in hun gemeente.

Het Convenant zet zich in om nog veel meer gemeenten aan te laten sluiten bij JOGG, zodat voldoende bewegen en gezonder eten de norm wordt in elke wijk. Een soortgelijke aanpak boekte in Utrecht Overvecht al resultaat; daar is het aantal kinderen met overgewicht tussen 2005 en 2010 met 7% gedaald.

Overigens lijken de cijfers van RIVM erop te wijzen dat de campagnes tegen overgewicht nog niet voldoende effect te hebben. Volgens Paul Rosenmöller en Patricia Schutte van het Voedingscentrum komt dat vooral door de omgeving waarin mensen nog steeds worden verleid om ongezonde keuzes te maken. Beiden stelden maandag in het AD dat er zoveel partijen bij betrokken zijn dat je een ommezwaai niet in korte tijd voor elkaar hebt. 'Obesitas is een veelkoppig monster. Je moet het echt met elkaar doen, met een dikke streep onder met elkaar’’, aldus Rosenmöller in het ochtendblad.

Schutte wijst op de campagnes tegen het roken. 'Die hebben ook 40 jaar geduurd voordat het roken pas echt ging afnemen. De campagnes tegen overgewicht bestaan nog maar tussen de 10 en 15 jaar, we hebben dus nog even te gaan. De leefgewoonte van mensen veranderen, doe je niet van de een op de andere dag.’’ (Convenant Gezond Gewicht, AD via Nu.nl)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in