Overslaan en naar de inhoud gaan

Overgang van Dirk Kuyt is grootste ‘Twitter-transfer’

Feyenoord meest besproken Eredivisieclub op Twitter tijdens transferperiode
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De transfer van Dirk Kuyt naar Feyenoord heeft voor verreweg de meeste online discussie gezorgd tijdens de afgelopen transferperiode. De terugkeer van naar Rotterdam was goed voor bijna 12.000 tweets. Deze tweets bereikten in totaal ruim 82,5 miljoen Twitteraars. Mede dankzij deze droomtransfer voor de Feyenoord-fans, was de club uit Rotterdam de meest besproken Eredivisieclub op Twitter.

Dat blijkt uit een analyse van LEWIS Pulse (), waarbij alle tweets rondom transfers van en naar de Nederlandse Eredivisie zijn bekeken. In totaal vonden er van 9 juni tot en met 31 augustus 2015 336 transfers plaats, goed voor 187.374 tweets.

related partner content for mobile comes here

Uit de analyse van LEWIS Pulse, de digital marketingafdeling van LEWIS PR, blijkt dat Feyenoord sowieso niet te klagen had over aandacht voor zijn activiteiten op de transfermarkt. Na Kuyt bleken de transferperikelen rondom Jordy Clasie (11.203 tweets, 65 miljoen bereikte Twitteraars) en Michiel Kramer (11.577 tweets, 67,7 miljoen bereikte Twitteraars) het meest besproken op Twitter, gevolgd door de transfer van Gudelj van AZ naar Ajax (4.114 tweets, 59,5 miljoen bereikte Twitteraars).

Memphis

Opvallend is dat de grootste transfer in euro’s, die van , relatief weinig aandacht kreeg op Twitter. PSV ontvangt naar verluidt ruim 30 miljoen euro, inclusief bonussen, voor Memphis. De overgang van de Oranje-aanvaller van PSV naar Manchester United zorgde ‘slechts’ voor 7.492 tweets (totale bereik 51,9 miljoen), goed voor een zesde plaats op de Twitter-ranglijst van meest besproken transfers in Nederland.

Belangrijkste verklaring voor het verschil tussen online bereik en de transfersom, lijkt het aantal volgers van de spelers te zijn. Ruim 530.000 ‘tweeps’ volgen Memphis op Twitter, waar Dirk Kuyt meer dan 1,6 miljoen volgers heeft op het social media platform. Een tweet van Kuyt zelf zorgt hiermee al voor een enorm bereik. Tel daar het ontwapenende van de geboren Katwijker en zijn kinderen bij op en het grote bereik van deze transfer valt al grotendeels te verklaren.

Ajax tweede 

Na Feyenoord (66.157 tweets goed voor een totaal bereik van 426 miljoen) was Ajax (33.525 tweets goed voor een totaal bereik van 400 miljoen) de club met de meest besproken transfers in de Eredivisie op Twitter. Nieuwkomer in de Eredivisie Roda JC  (3.015 tweets met een totaal bereik van bijna 15,5 miljoen) kreeg binnen het social media platform het minste aandacht voor zijn activiteiten op de transfermarkt.

&;Twitter is voor zowel clubs als spelers een krachtig middel om hun supporters te bereiken&;, zegt Jurriaan de Reu, Head of LEWIS Pulse. &;Zeker tijdens een transferperiode – waarin geruchten en feiten elkaar afwisselen – is het een voordeel wanneer je in korte tijd een groot aantal fans kunt bereiken met nieuws over een nieuwe aankoop. Je ziet dat spelers zelf hier een grote rol in spelen en met berichten via hun eigen Twitter-account steeds meer invloed uitoefenen op de communicatie over hun transfers.&;

Foto: Twitter Dirk Kuyt 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in