Out of stock veroorzaakt 9% omzetverlies
Kortere rijen bij de kassa staat bovenaan het wensenlijstje van de consument. Daarna volgen: meer promoties, minder out of stocks en meer personeel in de winkel. Maar hoe handelt de consument in een out of stock situatie? De meesten (37%) kopen een ander merk. 21 Procent koopt het artikel ergens anders. Merkswitch komt het meest voor bij commodities en impulsaankopen (bier, snacks, diepvriesartikelen, toiletpapier). Voor geplande aankopen en meer gedifferentieerde artikelen gaat de consument liever naar een andere supermarkt (luiers, scheermesjes, cosmetica). 17 Procent komt later terug voor het artikel, 16 procent koopt een andere verpakking. In 9 procent van de gevallen koopt de klant helemaal niks.
Deze cijfers presenteerde Gerhard Hausruckinger van Roland Berger Consultants afgelopen week op het ECR Nederland Congres 2002.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid