Onderzoek wijst weg naar corporate responsibility
Wie goed doet, goed ontmoet, zo zegt het spreekwoord. Bedrijven die hun corporate responbility (cr) ter harte nemen, willen ook aan anderen laten zien dat ze hun beste beentje voorzetten, en dat wordt door de consument ook gewaardeerd. Maar om te kunnen bepalen wat de cr-score van een bedrijf is, is onderzoek nodig. Dat onderzoek mag niet te duur zijn, want anders gaat het ten koste van het budget dat aan goede doelen wordt besteed. Er zijn inmiddels verschillende modellen ontwikkeld waarmee bedrijven hun cr-score kunnen meten. Tot de indicatoren horen onder meer het aantal klachten vanuit de omgeving, het aantal allochtonen, vrouwen en gehandicapten dat het bedrijf in dienst heeft, en de sponsoring van goede doelen. Hebben die eerstgenoemde indicatoren vooral een intern karakter, bij de keuze van goede doelen legt het bedrijf iets van zijn reputatie in handen van derden. Wie in zee gaat met dubieuze organisaties, loopt het risico dat dat tot slechte publiciteit leidt, en dus is hierbij betrouwbaar vooronderzoek een must. Opvallend is overigens de uitkomst van een steekproef onder de burgers van twaalf Europese landen. Van alle ondervraagde consumenten bleken die uit Nederland zich het minst te interesseren voor de mate waarin bedrijven werk maken van hun sociale verantwoordelijkheid.
<#FONT SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid