Overslaan en naar de inhoud gaan

Nu grote adverteerders X boycotten, richt het socialmediabedrijf zich op het mkb

X bevestigt dat het voorheen weinig aandacht had voor het mkb, maar zich er nu met partners op wil focussen.
X, voorheen Twitter
X, voorheen Twitter
© Shutterstock
X, voorheen Twitter
X, voorheen Twitter
© Shutterstock

Socialmediaplatform X wil meer advertenties verkopen aan midden- en kleinbedrijven (mkb). Dat plan was er al langer, maar heeft prioriteit gekregen nu steeds meer grote bedrijven hun advertentiebudgetten voor X gepauzeerd hebben. Reden voor het boycot is de steunbetuiging van X-eigenaar Elon Musk aan antisemitische berichten.

related partner content for mobile comes here

Afhakende adverteerders

Sommige merken stopten in de weken voor die steunbetuiging al met adverteren op X omdat ze erachter kwamen dat hun advertenties bij naziberichten geplaatst werd. De antisemitische steunbetuiging van Musk was voor andere grote bedrijven, waaronder Apple, Disney en Walmart, de druppel om hun advertentiegelden naar X te bevriezen. Musk reageerde daar vorige week woedend op. Hij beschuldigt de grote adverteerders van chantage en zegt dat X failliet kan gaan door het boycot. 'Go fuck yourself', riep hij tijdens een interview verwijzend naar afhakende adverteerders.

Mkb ter compensatie

Door het wegvallen van grote advertentiebudgetten moet X op zoek naar andere inkomstenbronnen. Eén daarvan is het verkopen van advertenties aan het mkb. X had vanuit advertentieoogpunt jarenlang nauwelijks oog voor het mkb, bevestigt het bedrijf doodleuk in gesprek met The Financial Times. Nu wil het socialmediaplatform zijn omzetdaling op zijn minst deels compenseren door het mkb meer te laten adverteren. Omdat X die kennis niet volledig zelf beheerst, gaat het voor deze tak samenwerken met partijen als het Amerikaanse JumpCrew. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in