Overslaan en naar de inhoud gaan

‘NRC houdt rekening met mislukken deal Mediahuis’

De overname van NRC Media door het Vlaamse Mediahuis lijkt gedoemd te mislukken door de te hoge vraagprijs van Egeria. Maar NRC móet voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat melden ingewijden aan Adformatie. Grootaandeelhouder Egeria vraagt een te hoog bedrag voor NRC Media en het Mediahuis - het Belgische mediabedrijf dat in 2013 ontstond op initiatief van de mediagroepen Concentra en Corelio – kan dat niet in zijn eentje ophoesten. Volgens bronnen gaat het om 115 miljoen euro, een bedrag dat eerder ook in Het Financieele Dagblad genoemd werd.

related partner content for mobile comes here

Naar verluidt zou NRC (lees: de redactie) er nu serieus rekening mee houden dat de overname door de Belgen afketst en het hele proces opnieuw moet beginnen.

Lezersparticipatie
werd bekend dat het Mediahuis exclusief met Egeria ging onderhandelen over de verkoop van NRC Media. Daarbij werd ook onderzocht in welke mate lezers zouden kunnen participeren in de overname.

De Stichting Lux et Libertas (de stichting die is opgericht om de journalistieke belangen van NRC te beschermen) wilde samen met een groep vermogende abonnees Dat was ook het belangrijkste scenario bij de Mediahuis-deal: lezers zouden een belangrijke participatie krijgen in de constructie, in de vorm van een fonds waarin ze konden participeren in de financiering van de krant.

Die lezersparticipatie ging volgens ingewijden niet door omdat het hierbij ging om een belang van ‘slechts’ 20 procent. Dat zouden de initiatiefnemers (waaronder dus Lux et Libertas) te weinig hebben gevonden.

Daarop liet Mediahuis dat plan varen en ging op zoek naar andere geldschieters in Nederland. Daarbij kwam onder meer TMG weer in beeld (dat zou azen op een druk- en distributiecontract), maar ook verrassende namen als Blokker en Zeeman.

Stichting Democratie en Media
Concreter zijn de namen van Veronica Ventures – dat al zou hebben laten weten niet geïnteresseerd te zijn – en de Stichting Democratie en Media. Deze stichting lijkt serieus te willen kijken naar de mogelijkheden rond NRC Media. Of daartoe ook samenwerking met het Mediahuis hoort, is niet bekend. De Stichting Democratie en Media is voor 38,8 procent aandeelhouder in De Persgroep Nederland.

In een interview met de Belgische krant De Standaard liet Mediahuis ceo Gert Ysebaert vrijdag overigens weten dat de overnameprijs lager ligt dan de genoemde 115 miljoen euro. ‘De hele constructie is grondig onderzocht en wij bieden een faire prijs, maar die ligt ruim lager dan het bedrag dat in de media circuleert.’

Maar eerder werd al bekend dat TMG zou hebben gedaan, en daar nam Egeria toen al geen genoegen mee. De grootaandeelhouder wil het onderste uit de kan.

Egeria moet NRC voor einde 2014 verkopen
Voor het einde van het jaar moet NRC Media verkocht zijn. Egeria heeft dat - in een prospectus - aan zijn aandeelhouders toegezegd. Egeria kocht NRC Media in 2009 (voor 70 miljoen euro) en heeft afgesproken het na vijf jaar weer van de hand te doen. De tijd begint dus te dringen.

Alles over de verkoop van NRC in ons .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in