Overslaan en naar de inhoud gaan

Nico Rijkhoff, Ziggo: ‘Meer intuïtie in marketing nodig’

Robert Bohemen, De Bijenkorf Nico Rijkhoff, Ziggo Roel Welsing, Triodos Bank Wie wordt het? Nog één dag.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als Brand Director is Nico Rijkhoff verantwoordelijk voor de merk- en marketingstrategie van Ziggo.
De focus lag voor 2012 op sterk worden als bedrijf, vertelt hij aan NIMA Young Professional Florence Meesters, Consultant New Media bij Ordina. Dat betekende de service op orde krijgen, een retailpositie verwerven, dialoog met klanten aangaan en een manifest merk voor beleving worden.

related partner content for mobile comes here

Rijkhoff: ‘Vanaf de start is Ziggo zich gaan richten op de business van de toekomst: digitale media. Video, gaming en muziek werden als de belangrijkste domeinen vastgesteld. Voor het domein muziek is Ziggo Dome geïntroduceerd. Ziggo Dome omvat dat ene alomvattende, elementaire punt in beleving dat we niet kunnen beïnvloeden: als de artiest als hij zijn of haar optreden doet. Maar daarvoor en erna zijn er diverse touchpoints die we nadrukkelijk wel kunnen beïnvloeden, zodat muziekbeleving nog bijzonderder wordt. Dit begint al met de eerste keer dat je de muziek hoort. Daarom heeft Ziggo de muziekdienst Ziggo Muziek ingericht; de bewijsvoering dat Ziggo Dome logisch is.’

Wat zijn jouw marketinghoogtepunten van het afgelopen jaar?
‘De diensten die Ziggo aanbiedt passen allemaal binnen de strategische visie. Zo ook Ziggo Dome, waar eigenlijk alles samenkomt. Mensen hebben automatisch toegang tot het wifi-netwerk bij Ziggo Dome, men heeft altijd goed zicht en geluid, ook al ben je met 17.000 man. Het is intiem, je hoeft niet lang te wachten en de locatie staat garant voor een goed avondje uit. Deze elementen zijn samen met de exploitant van Ziggo Dome uitgedacht en is daarom een echt partnership. Er wordt hier elke dag over nagedacht, want wij zijn tenslotte gastheer. Daarbij heb je als je binnenkomt nergens het gevoel dat je in een met logo’s volgeplakte tent bent. Dat heb je thuis ook niet.’

Waarom ben jij een succesvolle marketeer?
‘Ik ben intuïtief, ik vertrouw 100% op dat wat ik voel. Dit doe ik niet zonder te toetsen of het ook klopt en te onderbouwen met feiten. Je komt hierachter door open en nieuwsgierig in en door de samenleving te bewegen. Ik baseer me niet alleen op onderzoek en wil niet op vooroordelen of veronderstellingen af gaan. Daarbij probeer ik dichtbij de mensen te blijven en nuchter te zijn. Soms zijn we als Ziggo te nuchter en zou ik willen dat we wel eens wat meer trots tonen. Een onderdeel van mijn en Ziggo’s DNA is de intrinsieke motor om het beter te doen dan de vorige keer.’

Waarom zou je de titel Marketeer of the Year verdienen?
‘Mijn pleidooi is om intuïtie in het vak te brengen in combinatie met moderne middelen, en daar op te vertrouwen. Durf is van groot belang. Bij Ziggo laat ik zien dat het ook anders kan door groot (Ziggo Dome) en klein te denken (nabestaandendesk). Verder moet je gewoon ‘doen’ zolang het ook onderdeel van groter geheel is. Een plan is bepalen waar je heen wil en niet blind alle van te voren geformuleerde stappen tussen A en Z uitvoeren, je doet onderweg een stapje naar links of rechts indien nodig. Mijn marketingstrategie anno 2013 is geworteld in een stevig fundament: weten waar je vandaan komt en weten waar je heen wil, met een inhoudelijke merkvisie, gekoppeld aan het belang van het meennemen van partners, stakeholders en niet in de laatste plaats klanten. Als de beloning voor dat denken de titel Marketeer of the Year 2013 is, dan neem ik die titel graag in ontvangst.’

Zie hier de videopresentatie van de drie kandidaten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in