Overslaan en naar de inhoud gaan

Ster Extra app wordt amper gebruikt

In augustus 2012 lanceerde de Stichting Ether Reclame de second screen app Ster Extra. Met de app Ster Extra kunnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In augustus 2012 de Stichting Ether Reclame de second screen app . Met de app Ster Extra kunnen kijkers tijdens reclameblokken op televisie direct aanvullende informatie opvragen, exclusief voordeel behalen of testaanvragen doen op het tweede scherm. In het voor de app door de Ster bejubeld.Uit interne gebruikcijfers blijkt dat de app alles behalve een succes is.

related partner content for mobile comes here

TV reclame wordt door adverteerders vooral ingezet voor het grote bereik. De Ster heeft haar eigen kanalen ingezet om hun app onder de aandacht te brengen. Hieruit blijkt dat de gratis Android en iPad app na 10 maanden 50.000 is gedownload. Downloads is echter iets anders daadwerkelijk gebruik. In maart is naar voren gekomen dat in er totaal slechts 17.000 clicks waren gemaakt. Per Ster extra-commercial worden er gemiddeld slechts 15 clicks in de app gegenereerd. Met deze cijfers wordt het voor de Ster een zeer lastig verhaal om deze innovatieve feature te monetizen.

Tegenwoordig hebben zo’n 4,5 miljoen Nederlanders een tablet in bezit. Doordat de tablet vaker door meer mensen in het huishouden wordt gebruikt ligt het aantal Nederlandse tablet gebruikers rond de 6,5 miljoen. blijkt dat bijna de helft van de consumenten bij het TV kijken een tweede scherm gebruikt.

De thuiscoach app van de eerste editie van de Voice of Holland (2011) werd maar liefst meer dan een half miljoen maal gedownload. De Ster Extra app geniet met circa 50.000 downloads niet van deze grote mate van populariteit. Veel mobiele gebruikers zien nog geen toegevoegde waarde om deze app te downloaden en te gebruiken.

Is het dan over en uit voor de Ster Extra app. Een integratie met de populaire Uitzending Gemist app zou een goede oplossing zijn om het gebruik te vergroten, aangezien deze in totaal al 2,5 miljoen maal is gedownload. Er zijn mijn inziens geen mediawet belemmeringen om deze Ster Extra feature in de Uitzending Gemist app te integreren, al lijkt er nog wel een dikke muur tussen de commerciële activiteiten van de Ster en de omroep wereld te zitten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in