Overslaan en naar de inhoud gaan

MVO trends voor (marketing) communicatie

MVO Nederland lanceerde afgelopen week haar trendrapport. Tien trends op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. MVO is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

lanceerde afgelopen week haar trendrapport. Tien trends op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. MVO is het hot-zijn voorbij, het is ‘business as usual’. Dus wat hot is in de wereld van groen, is overal hot. Hoe kunnen we de MVO trends inzetten in (marketing) communicatie?

related partner content for mobile comes here

Het lezen van tien toegelichte trends is een serieuze test voor de concentratieboog. Vandaar dat ik er een paar uitpik. Voor de rest verwijs ik naar devan MVO Nederland.

TREND1: MVO wordt serious business
Onze klanten vragen steeds vaker om onze duurzaamheidsinspanningen. Of ze dat nu doen uit louter idealisme, of omdat hun eigen klanten (overheid bijvoorbeeld) erom vragen, is niet relevant. Ze vragen erom, ze nemen het op in aanbestedingen of ze eisen het simpelweg. Een trend die ik zelf zie, is dat de manier waarop bedrijven om MVO vragen verandert. Twee jaar geleden werd nog simpelweg gevraagd of je duurzaam bezig was, eventueel met een certificaatje als bewijslast. Tegenwoordig willen (grotere) bedrijven bewijzen zien die verder gaan dan simpelweg compliant zijn. Speel daar op in. Bedenk waar je echt iets bijzonders kunt doen en doe het ook!

TREND 2: Het bedrijf van de toekomst is een glazen huis
Niet alleen Big Brother is watching you. Iedereen houdt je in de gaten. Niet echt iets nieuws, maar veel bedrijven denken nog steeds dat niets publiceren betekent dat er niet over je gepraat wordt. Jammer, maar helaas. Gefundeerd of niet, iedereen is een medium en iedereen heeft een mening. In je communicatie ben je niet meer de enige zender. Alleen goed nieuws publiceren werkt niet meer. Ga met de billen bloot, vertel ook eens wat er mis ging.

TREND 5: Klein is het nieuwe groot
In de zorg weten ze het al lang; het moet menselijk(er). Grote getallen maken steeds minder indruk. De persoonlijke verhalen doen het. Storytelling is hot, en niet voor niets. Want die ene mevrouw met die bijzondere ervaring heeft een veel krachtiger boodschap dan die gladde commercial. Want zij heeft het persoonlijk meegemaakt.

TREND 8: Ontwikkeling op de arbeidsmarkt verandert relatie werkgever en werknemer
Slimme bedrijven zijn ook in deze tijd bezig met toekomstige uitdagingen. Nu staan de kandidaten misschien in de rij, maar hoe is dat over 5 jaar? In de duurzame hoek komt dan ook Sociale Duurzaamheid om de hoek kijken. Social Return is inmiddels bekend bij vele organisaties. Maar dat is niet alleen een manier om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Het kan ook een stabiele stroom medewerkers zijn in de toekomst. Je moet er als werkgever wat meer tijd in steken, maar de opbrengsten kunnen zeker de moeite waard zijn. En ook de overheid wil die kant op met een idee waarbij elke organisatie 5% mensen met ‘een vlekje’ in dienst moet hebben.

TREND 10: Nederlandse duurzame innovatiekracht voedt straks de wereld
We hebben weer de kans om ergens echt goed in te worden. Na slavenhandel en watertechniek heeft Nederland de potentie om wereldmacht te worden op het gebied van productie van levensmiddelen. Maar om dat te doen moeten keuzes gemaakt worden. We moeten durven om nieuwe wegen in te slaan. Of, om het anders te zeggen. We hebben al vaak genoeg dezelfde fouten gemaakt, het wordt tijd om nieuwe te maken. Dat geldt niet alleen voor voeding, maar voor alle bedrijven. Never waste a good crisis!

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen blijft een rare term. Je moet uitleggen waarom en hoe je dat doet. Terwijl eigenlijk bedrijven die niet verantwoord ondernemen op het matje geroepen zouden moeten worden. Dat gebeurt ook steeds meer, denk maar eens aan boren op de noordpool of palmolie in snacks. Hopelijk wordt dat trend nummer 1 voor 2014.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in