Overslaan en naar de inhoud gaan

Mondiale mediabestedingen dalen met 7 procent in Q1 2009

De mondiale mediabestedingen in Televisie, Dagbladen, Tijdschriften en Radio zijn met 7,2 procent gedaald in Q1 2009 ten opzichte van Q1…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De mondiale mediabestedingen in Televisie, Dagbladen, Tijdschriften en Radio zijn met 7,2 procent gedaald in Q1 2009 ten opzichte van Q1 2008. Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde rapport over de internationale trends op de advertentiemarkt van marktonderzoeksbureau .

related partner content for mobile comes here

Uit het rapport, Global AdView Pulse, blijkt dat de wereldwijde economische crisis zijn tol eist op de advertentiemarkt. Vooral de Europese landen hebben het moeilijk, waarbij Spanje (-28,2 procent), Ierland (-21,2 procent), Italië (-19,1procent) en het Verenigd Koninkrijk (-14,7 procent) het hardst werden getroffen. De VS daalde met 12,7 procent. De mondiale daling van de mediabestedingen werd enigszins getemperd door een relatief geringe daling van 2,3 procent in de Azië Pacific regio ten opzichte van de eerste drie maanden in 2008. Indonesië noteerde de grootste groei in Azië Pacific (19,1 procent) wat een gevolg was van de verkiezingen. China kon groei behouden, al was het lager dan in voorgaande jaren (2,5 procent).

‘De effecten van de wereldwijde financiële crisis op de advertentiemarkt zijn duidelijk zichtbaar in het eerste kwartaal van 2009, voornamelijk in Noord – Amerika en Europa waar bijna alle markten die we registreren een daling lieten zien,’aldus Ben van der Werf, Managing Director Global AdView. ‘Zelfs China waar de me-diabestedingen normaal gesproken een groei laten zien vanwege het Chinese Nieuwjaar, liet een gematigde groei zien voor het eerste kwartaal van 2,5 procent. In het vierde kwartaal van 2008 bedroeg de groei nog 17,1 procent.’

Het Nielsen rapport toont aan dat de vier grote mediumtypen (Dagbladen, Televisie, Tijdschriften en Radio), allen een daling kenden in het eerste kwartaal van 2009. Tijdschriften daalden met 17,4 procent het meest, gevolgd door Dagbladen met 9,1 procent, Televisie -4,7 procent en Radio -2,5 procent.

Printmedia is het meest geraakt door de crisis en daalde in alle regio’s. Vooral in Noord-Amerika waar de mediabestedingen in Tijdschriften afnamen met 22,2 procent en Dagbladen met 15,6 procent. De mediabe-stedingen aan Televisie daalden in Europa met -8,6 procent en Noord-Amerika met -9,3 procent, maar namen licht toe in Azië Pacific met 1,0 procent. Radio zag de mediabestedingen in Noord-Amerika met 8,2 pro-cent dalen, maar was redelijk stabiel in Europa (-0,1 procent) en vertoonde een lichte stijging in Azië Pacific (1,4 procent).

‘Alle grote mediumtypen hadden het zwaar in het eerste kwartaal’, zegt Van der Werf. ‘Voornamelijk printmedia voelde dit en als gevolg daarvan heeft dit mediumtype 2 procentpunt marktaandeel in moeten leveren aan de andere twee mediumtypen.’

Twee branches hebben de negatieve cijfers weten te ontwijken, namelijk Retail (6,0 procent) en FMCG (0,2 procent). Automotive (-19,9 procent), Financiële dienstverlening (-16,7 procent) en Kleding & Accessoires (-15,7 procent) noteerden de grootste daling (zie grafiek 2).

“De dalingen in Automotive en Financiële dienstverlening zijn zeker niet verrassend aangezien deze sectoren al dalingen hebben laten zien over meerdere aaneengesloten kwartalen, “ aldus Ben van der Werf. “Beide branches zijn gevoelig voor de voortdurende financiële onrust en de dalende mediabestedingen zijn hier een indicatie van.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in