Overslaan en naar de inhoud gaan

Mokum-miles

De ‘I Amsterdam’-campagne is een succes. Dat neem ik voor het gemak even aan op basis van het zichtbare effect dat de reusachtige I…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Overal waar die letters worden neergezet, klimmen horden mensen erop om zich te laten fotograferen. Zonder dat zich er nog een marketing- of reclamebobo tegenaan bemoeit krijgt de campagne pootjes en kruipen de reuzeletters op eigen kracht via privéfotoalbums en sociale netwerken de wereld over. Beter kan niet.

related partner content for mobile comes here

Het is een gastvrije boodschap. Iedereen kan Amsterdammer zijn, is de implicatie. Dat dat helemaal niet waar is, maakt voor het pr-effect niet uit. Amsterdam wordt steeds voller, drukker. Ieder jaar zwelt de stroom dagjesmensen en toeristen aan. Zou de I Amsterdam-campagne hier significant aan bijdragen? Heel goed mogelijk dat Amsterdam hierdoor meer top of mind wordt waardoor toeristen eerder besluiten om de hoofdstad van pretpark Nederland eens uit te proberen.

De city-marketeers hebben in ieder geval hun werk voortreffelijk gedaan. Nu is het aan de gemeente om nog meer te kapitaliseren op het toegenomen aantal transacties.
De schaalvergroting van het toerisme vereist een andere benadering. Ten eerste: beschouw Amsterdam niet als stad maar als een openluchtpretpark. Of beter nog, als pretpark binnen een pretpark, waar het de mensen continu duizelt van de evenementen. Zodat ze geen seconde de kans krijgen om zich te vervelen (zonder evenementen vervelen mensen zich namelijk dood, en dat risico moet je niet willen nemen). Echt vertier kan je maar beter aan professionals overlaten.

Ten tweede: plaats bij het Centraal Station tourniquets die, na betaling van een schappelijk bedrag, zeg € 12,50 (inclusief welkomstdrankje), een dag lang toegang verschaffen tot het Venetië van het Noorden. Uiteraard gaat het dagtarief omlaag als je langer blijft en kan je ook Mokum-miles gaan opbouwen.

Voor niet-bewoners die geen toegangsprijs willen betalen, legt de gemeente Amsterdam bij wijze van sympathieke geste een plastic tasje vol relevante proposities klaar: ‘Helemaal Hengelo’, ‘Beleef Zwolle’, ‘Er gaat niks boven Groningen’ of ‘Zoom in op Zutphen’. Deze mensen kunnen dan per trein of te voet de rest van het pretpark gaan verkennen.
Dat is helemaal niet erg. Want onze fun factory met historische accenten, knusse barretjes en pittoreske grachten mag toch best een beetje exclusief blijven?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in