Overslaan en naar de inhoud gaan

Miskleun Amerikaanse verkiezingen illustratief voor foute gebruik van data

Data professor ziet dringende noodzaak voor meer vakmanschap in data science.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De commotie rond de foutieve peilingen rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn volgens hoogleraar Wil van de Aalst van de TU Eindhoven illustratief voor het foute gebruik van data. Volgens The New York Times heeft het falen van de &;number crunchers&; grote gevolgen voor het vertrouwen in en de reputatie van data science en data-mining wereldwijd.

related partner content for mobile comes here

Van der Aalst zegt echter dat niet het vakgebied data science, maar de gebrekkige kwaliteit en het foutieve gebruik van deze data het probleem veroorzaakten. Gebrek aan deskundigheid bij onderzoeksbureaus en media hebben er volgens de Eindhovense professor voor gezorgd dat de gegevens waarop de peilingen gebaseerd waren, niet op juiste waarde zijn geschat.

Van der Aalst geldt als Europa&;s meest invloedrijke informaticus. Hij constateert dat er teveel focus ligt op de techniek en onvoldoende op de deskundigheid bij mensen. Het vakmanschap dat nodig is voor het toepassen van data science technieken wordt onderschat, zo stelt hij. Er komt meer bij kijken dan een goed algoritme. &;Ook bij een timmerman gaat het om vakmanschap, niet enkel zijn gereedschap.&;

De data professor doet zijn uitspraken naar aanleiding van de opening deze week van een nieuwe universitaire opleiding Data Science in ‘s-Hertogenbosch, de Jheronimus Academy of Data Science (JADS). Dit is een resultaat van een onderzoekscollectief van wetenschappers van elf Nederlandse organisaties en universiteiten. Koningin Máxima verricht donderdagmiddag 1 december de officiële opening.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in