Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer vraag naar marketeers met IT-specialisme

Zo blijkt uit arbeidsmarktonderzoek van Yacht.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een baan in de marketing of communicatie was in 2015 weer wat makkelijker te vinden. Het aantal vacatures steeg met 16% tot ruim 33.000 ten opzichte van 2014. Vooral functies op het snijvlak van IT en Marketing - zoals webontwikkelaar, user interface designer, CRM consultants - lieten een groei zien.

related partner content for mobile comes here

Daar steeg het aantal vacatures met maar liefst 30 procent tot 19.000 vacatures. Aldus Yacht, dat er onderzoek naar deed. 

Dit type ‘marketing-IT’ functies maakt met 12% een substantieel onderdeel uit van het totale aantal IT-gerelateerde vacatures. De verwachting van Yacht is dat deze trend doorzet.

Te hoge eisen
Volgens Mirella Kuijer, commercieel manager bij Yacht, moeten werkgevers ook wennen aan de nieuwe competenties: ‘Marketingmanagers geven bij hun zoektocht naar talent aan dat de marketingfuncties steeds specialistischer worden. Het valt mij daarbij op dat werkgevers vaak niet duidelijk voor ogen hebben wat ze precies zoeken. Hierdoor stellen ze te hoge eisen aan werkervaring. Dit type expertise - kortweg digital marketing - is nog relatief jong en  is nog volop in ontwikkeling. Kijken naar competenties als analytisch vermogen, creativiteit en de bereidheid tot leren is dan ook zeker zo belangrijk in dit dynamische werkveld.’

Ook Martin Huisman, voorzitter NIMA, herkent de veranderde vraag. ‘Er is veel vraag naar functies en opleidingen op het snijvlak van IT en marketing. De vraag naar digital marketeers is groot, dat herkennen we. Marketing gaat uiteindelijk over het vermarkten van producten en diensten en daarbij kun je IT heel goed gebruiken. Het blijven echter wel twee afzonderlijke vakgebieden.’

Infographic:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in