Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing in de top

Afgelopen tijd is er al het één en ander geschreven over de positie van marketing in de organisatie. Waar staat de marketeer en haar/zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ian Gordon houdt een betoog in een in Ivey Business Journal om het belang van de marketing discipline binnen de directiekamers te benadrukken. Hij stelt dat marketing te belangrijk is om als opvulling te fungeren in de Board rooms. In dit geval verwijst hij naar beursgenoteerde ondernemingen. De voornaamste opdracht van de directeuren in dergelijke organisaties is het beschermen en vergroten van de aandeelhouderswaarde. In zijn artikel zet hij uiteen dat de marketeer het lot van de marketing discipline in eigen hand heeft.

related partner content for mobile comes here

Enerzijds kunnen bepaalde beslissingen en daaruit voortvloeiende acties de aandeelhouderswaarde dusdanig een zware slag toebrengen, dat het lot uiteindelijk een exitgesprek uit deze zelfde Board room betekent. Met als gevolg dat marketingstaf en haar inspanningen inderdaad alleen nog terloops ter sprake komt. Anderzijds kun je ook de samenwerking aangaan met twee andere machtige blokken, die azen op de macht in de top: Finance en Sales. Dit heeft zeker kans van slagen als je bijvoorbeeld duidelijk kunt maken dat het soms beter is om de concurrent aan te vallen, dan direct mee te gaan in een prijzenoorlog. Of om producten in de markt te zetten die de winstgevendheid van het bedrijf omhoog stuwen.

Een andere kans van slagen om weer terug te keren in de Board room: maak het niet te ingewikkeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de slogan van : sense and simplicity. Dit doet ook zeker opgeld in de kamer van de directie.

Naar mijn mening is er zeker een plaats voor marketing in de top, zolang je maar goede ideeën hebt, financieel goed onderbouwd en zeker niet onbelangrijk: dat het ook zichtbaar resultaten oplevert. Dus weer op naar het werk!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in