Marketeer: word een Einstein!
Marketing Genius gaat over intelligentie en verbeelding, over de linker- en rechterhersenhelft. Peter Fisk wil dat marketeers beide helften met elkaar verbinden; door ze te laten samenwerken, wordt genialiteit bereikt, zoals Einstein en Picasso dat op hun gebied deden.
Fisk: ‘Deze twee mensen waren bovenal in staat om de wereld anders te zien. De uitdaging is dat marketeers anders omgaan met hun eigen marketingbeleid en dat organisaties anders gaan aankijken tegen marketing. Marketing moet de mindset voor organisaties worden, hun core business. Autobedrijf Ford zegt dat hun kerncompetentie marketing en design is. Dit bedrijf beseft dat je productie kunt uitbesteden, maar marketing en merkmanagement niet.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisFisk: ‘Uit een recent onderzoek van McKinsey voor de Marketing Society blijkt dat ceo’s smachten naar een outside in-aanpak van de business, ze willen dat markten, consumenten, het vertrekpunt zijn van hun organisatie. Er is dus geen gebrek aan motivatie. De uitdaging is alleen aan marketeers zelf om dat te herkennen. Lange tijd dachten ze dat de deur dicht was omdat ze bijvoorbeeld geen groter budget kregen.’
Strategische tools
Fisk nuanceert dat de deur open staat voor het marketingdenken maar dat het twijfelachtig is of hij ook open staat voor de marketeer, de persoon. Hoe je daar wel voor kunt zorgen, is volgens Fisk een kwestie van nadenken over welke eigenschappen en markten uniek zijn voor je organisatie. De powerbase, noemt Fisk dat. ‘Het unieke van marketeers is dat ze, vergeleken met bijvoorbeeld de ceo en cfo, als enige in een organisatie klanten begrijpen, het merk en het potentieel ervan, het productportfolio en concurrentieveld. Juist met deze elementen kunnen zij een bedrijf sturen en gespreksonderwerp zijn voor de ceo. Het zijn strategische tools.’
Kortom, marketeers moeten gaan beseffen wat voor unieks en krachtigs ze in handen hebben. Fisk waarschuwt ervoor dat het zeer nauw luistert hoe dit gecommuniceerd wordt. ‘Het woord “klant” is geladen met emotie, maar als je de klant naar de directiekamer brengt in de vorm van een marktonderzoekrapport, dan kom je niet ver. Zodra je vertelt hoeveel klanten je per maand verliest of wint, dan ziet men de relevantie wel. Consumentenkennis is dan veel pakkender om over te praten dan over return on capital. Tegelijkertijd moeten marketeers aantonen dat ze ook de commercie begrijpen en strategisch zijn, dat ze het belang inzien van investor relations en de financiële principes kennen.’
Lees meer in het meinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat woensdag verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid